Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt dit als een gedicht gezien?

Ik zie geen rijm, een vrij vers zou je denken maar ook geen alliteratie, assonantie, niets van dat alles, waarom is deze - overigens wel fraaie - tekst van Campert toch een gedicht?
EEN OUD GELUID
Het is weer het oude geluid:
hij zit zich te vervelen
moet ik dit horen?
zelfs de lezer die ergens in mijn hoofd meeleest
wendt zich korzelig af
je vervelen doe je maar als je veertien bent
dan heb je recht op verveling
desnoods tot op het desperate af

nu op zijn tachtigste heeft het leven
hem dat recht uit handen gespeeld
die luie luxe is hem niet meer toegestaan
in deze wereld
waar zelfs het schraalste bamboefluitje
van het armoedigste vuilnisbeltkind
nog muziek maakt

10 jaar geleden
in: Poëzie
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat het een gedicht is kun je zien aan:
1. de lay-out, een stuk proza zou gewoon van links naar rechts geschreven zijn. (klinkt triviaal maar ik heb op school geleerd dat dat een kenmerk is)
2. het is mysterieus
3. Je hebt naast structuur (rijm, alliteratie, metaforen) ook thema in gedichten wat meer met symboliek en het begrijpen van de wereld te maken heeft. Dat zit er ook in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MartienVraagt
10 jaar geleden
Dank je pindakaaaas, alleen dat van die layout vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd. Ik neem een willekeurige passage uit "De ontdekking van de Hemel" van Mulisch, als ik die nu overschrijf met een paar enters is het dan ineens een gedicht?
aan de overkant
van de straat
in een open wit paviljoen
Dat van mysterieus en het feit dat er meer symboliek in zit herken ik overigens wel en maakt het voor mij al wat duidelijker :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding