Hoe spreek schiphol uit?

Ligt het accent op schip of op hol?
Iedereen doet het anders maar wat is het beste en de goede?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (10)

Gewoon zoals je het schrijft.
De woorden schip en hol.
Schiphol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accent ligt op Schip.. dan klinkt het niet zo plat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het engels leggen ze de nadruk op "Schip", in het Nederlands zegt volgens mij iedereen het anders. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet het accent op 'hòl' kost wat kost vermijden. Dus de 'i' van 'schip' heeft de klèmtoon.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon sgipol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon wat..??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, SgiPPol of SchiFol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo speek jem tog uit sgipol. Schipol..
Ik spreek het telkens anders uit. Zonder bij na te denken en net hoe het uitkomt.

Denk dat ik meestal het accent op schip leg, maar zeker niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik spreek goed ABN zegt men, ik leg op beide lettergrepen evenveel klemtoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je legt de nadruk op Schip, omdat dit het belangrijkste deel van het woord is.

Het woord Schiphol is afgeleid van Scheepshol. Vroeger was er in de Haarlemmermeer waar Schiphol ligt, alleen maar water, en er vergingen veel schepen. Het was dus een hol voor schepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. Met als toevoeging dat dat 'hol' staat voor 'holle', ofwel hel. Het was de scheepshel.
Het is toch gewoon schip hol, volgens mij moet je niet de nadruk leggen op schip of op hol. maar gewoon zoals het er staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op schip leg je het accent hol hoort er maar bij