Wanneer is een muur 2 muren?

Hallo

Toen we in de les Nederlands een samenvatting maakten van het 'Israëlisch-Palestijns conflict' en we het stukje aan het bespreken waren van de muur, kreeg ik abrupt de vraag wanneer een muur, 2 muren is. Als men een (deftig) huis bouwt, dan lopen de muren in elkaar over bij een hoek, dus is dat eigenlijk één muur.

Men kan maar pas spreken van twee muren als er een ruimte tussen is.

Klopt mijn redenering? Of niet?

Met vriendelijke groeten
Ikke1999

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
In dit geval (Israëlisch-Palestijns conflict) wordt met de muur bedoeld: scheidslijn. Al zouden er 4 muren staan, dan blijft het nog 'de muur'. In het geval van het huis zijn er 4 muren, voor- (pui) zij- en achter- of tuinmuur. Dan spreekt men over letterlijke muren van een constructie. Dat is ook een heel ander beeld wat dat oproept.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het geval van huizen spreek je doorgaans van "gevels".
Het woord "muur" heeft vreselijk veel betekenissen. Zo kun je bij je baas oplopen tegen een muur van onbegrip of heeft een vriend een muurtje om zich heen gebouwd.De "grote muur van Sloan" is een draderig netwerk van sterrenstelsels en muurverf mag je best op je plafond smeren.

Antwoorden (2)

nee hoor, een spouwmuur is opgebouwd uit 2 muren met een ruimte ertussen.
De Berlijnse muur bestond grotendeels uit twee muren met een mijnenveldje ertussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
en de 'muur' in Israel is grotendeels een antiterrorismehek
De doorsnee Nederlander ziet een muur als het platte vlak dat de meeste muren eigen is. Een standaardkamer heeft dus vier muren. Zelfs als de hoeken afgerond zijn, of de muren niet perfect vlak zijn zal dat zo gezien worden. Pas als een muur in zijn geheel vloeiend rond is, spreek je van één muur.