Als je als nederlandse vrouw in Tunesie trouwd met een Tunees is dat Huwelijk wel geldig voor de nederlandse wet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou, als ik met iemand zou trouwen in een land, waar er geen gelijkwaardigheid wordt gegarandeerd binnen een huwelijk, trouwen op de Nederlandse ambasade, zodat ik voor de Nederlandse wet getrouwd zou zijn.

Antwoorden (4)

nee dat is niet geldig voor de nederlandse wet.Het is wel geldig als je het allemaal van te voren aan heb gevraagd bij de gemeente in nederland.Is dat niet het geval dan ben je niet getrouwd volgens de nederlandse wet het is wel wettelijk in tunesië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je moet het huwelijk nog laten registreren in Nederland.

Nadat u getrouwd bent, moet in de meeste gevallen de huwelijksakte gelegaliseerd worden door de autoriteiten van het land waar u getrouwd bent. Hierna moet de huwelijksakte gelegaliseerd worden door de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in het desbetreffende land. Als het land waar u trouwt, is aangesloten bij het Apostilleverdrag (legalisatieverdrag), dan is het voldoende om alleen een apostillestempel te laten plaatsen. De akte hoeft dan niet door de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging te worden gelegaliseerd.

Legalisatie in het land waar u getrouwd bent, is een voorwaarde om het huwelijk in Nederland te laten registreren.

Onderstaande bron bevat alle informatie over buitenlandse huwelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, als je je aan de regels houdt.

En natuurlijk als het daar om een wettelijk huwelijk gaat en niet om bijvoorbeeld een moslimhuwelijk.

Nederlandse instanties kunnen de zekerheid willen hebben dat een buitenlandse huwelijksakte door daartoe bevoegde instanties en personen in het buitenland is afgegeven. Is dit bij u het geval, dan kunt u uw buitenlandse huwelijksakte laten legaliseren door de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in uw land van herkomst. Legalisatie houdt in dat officieel wordt bevestigd dat een bepaald stuk echt en rechtsgeldig is.

Het aanvragen van de benodigde documenten voor een huwelijk in het buitenland kan veel tijd kosten. Deze hebben bovendien vaak een beperkte geldigheidsduur, meestal slechts enkele maanden. De benodigde documenten zijn per land verschillend, voor informatie hierover kun je contact opnemen met het consulaat van het land waarin je wilt trouwen of met de Nederlandse ambassade in dit land.

Je bent wettelijk verplicht om een in het buitenland gesloten huwelijk te melden bij de gemeente in de eigen woonplaats. Na het aanmelden van je huwelijk bij het gemeentehuis van je woonplaats kun je je huwelijk in het huwelijksregister in laten schrijven. Hiervoor kun je contact op nemen met de Dienst Burgerzaken, Bureau Bijzondere akten, in Den Haag.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee tuurlijk niet