hoelang moet je boetseerklei in de oven zetten en op hoeveel graden ?

ik heb een paar kinderen leren kleien maar ze willen verven maar eerst moet het in de oven hoelang en op hoeveel graden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan naar mijn weten alleen met een speciale oven. Moet in een paar uur (uurtje of 7 dacht ik) naar 1000 graden gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even opgezocht voor je, hier is een bron die dat bevestigd.
"Voor het bakken van je beeld is een speciale klei-oven nodig. Zo’n oven is te koop bij de vakhandel. Kleinere ovens kunnen op het lichtnet, grotere ovens hebben krachtstroom nodig."
http://educatie.ntr.nl/thuisboetseren/1017718/technieken/item/1022931/drogen-en-bakken/
anneliez
9 jaar geleden
Kijk op de verpakking, er is wel boetseerklei die in de gewone oven kan, en klei die niet in de oven hoeft, dat is DAS klei. verder ook de Fimo klei
En voor de speciale pottenbakkersklei heb je een speciale oven nodig.
Maar zonder zo'n oven kun je met kinderen dus ook leuke dingen maken als je de goede klei neemt
Ivana
9 jaar geleden
Je kan ook met meel,zout en een klein beetje olie een kneedbare massa maken die je goed in de over kunt drogen en daarna schilderen. Dat werd vroeger veel gedaan op de lagere school

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende soorten boetseer klei. Afhankelijk van de soort klei zijn er verschillende temperaturen. Sommige kleisoorten hebben een speciale oven nodig, andere soorten kunnen in de keukenoven.
Mogelijk vind je op de verpakking daar informatie over.