Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wie weet of herkent dit voorwerp?

Op een rommelmarkt kwam ik dit voorwerp tegen.
Een koperen plaatje met 12 groepjes van 10 gaten.
Onder en boven ook nog 1 gaatje.
Op het plaatje zitten nog ingekrast kruizende lijnen.
Is het een rekenmethode of een spelletje of......
Het geheel zit vadtgeschroefd op een houten doosje Die niet open kan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik denk dat het een cribbage bord is. Dat is een kaartspel, en op een dergelijk bord, waarvan ook variaties bestaan die langer zijn of andere vormen hebben, wordt de stand bijgehouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ denk ik ook

Andere antwoorden (1)

Dit is waarschijnlijk een breadboard.
Hierop kun je elektronische schakelingen maken zonder te solderen.

Losse onderdelen worden in de gaatjes gestopt, door een intern netwerk van koperen plaatjes worden deze met elkaar verbonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dat zou best kunnen, maar het voorbeeld uit de vraag is dan wel een hele kleine, vergeleken met de voorbeelden die je op internet vindt. Zou het "breadboard" uit de vraag misschien speelgoed zijn? En zijn professionele breadboards daarom veel groter? Is er overigens ook een Nederlandstalige term voor "breadboard"?
Antoni
11 jaar geleden
N.B.: De vertaling "broodplank" vind ik (natuurlijk) te makkelijk! Als deze dingen ook werkelijk in Nederland worden (of werden) gebruikt, is er vast een Nederlandse term voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende groottes, deze is wat kleiner maar daar hebben wij er ook wel een paar van liggen. Ik weet niet hoe ze in het nederlands heten...
bamibal
11 jaar geleden
Het ligt niet erg voor de hand dat het hele "breadboard" van geleidend koper gemaakt is. Het antwoord van Haivon lijkt me juist.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden
@Antoni
Voor mij is de term "breadboard" nieuw. Ik heb het altijd een "experimenteerbord" genoemd. Ik vermoedt dat dat dan ook de nedelandse vertaling is. En bamibal heeft gelijk: experimenteerbordjes worden nimmer van geleidend koper gemaakt. Dat zou complet kortsluiting veroorzaken ;-) Het antwoord van Gutnre kan dus helaas niet correct zijn.
Antoni
11 jaar geleden
Dank je wel voor de Nederlandse term en de toelichting, Ozewiezewozewiezewallakristallix!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing