In de verleden tijd Frans, kunnen dan de imparfait en de passé composé allebei gebruikt worden?

Ik heb morgen een PW Frans en daarvoor moet ik 4 tijden kennen, twee daarvan zijn de imparfait en de passé composé. Als in zin in de verleden tijd staat, kan ik dan kiezen welke ik gebruik? Zo niet waar moet ik opletten?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
passé composé is voltooid deelwoord en imparfait is verleden tijd In NL is er ook een verschil tussen ik was en ik ben geweest

Het beste antwoord

Bij de regels die in de bron beschreven staan. Over het algemeen wordt de imparfait alleen bij herinneringen, beschrijvingen, gewoontes en tijden zonder duidelijk begin of einde. Meestal wordt in het Frans de passé composé gebruikt, maar op proefwerken speciaal over deze tijden zullen ze beide vaak gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

De imparfait wordt gebruikt als iets wat gebeurd is wat niet echt een actie is vb.: il neigeait (het sneeuwde)
De passé compose wordt meer gebruikt bij routines en acties.
De imparfait gebeurt ook verder in het verleden als de passé compose.