In vele religies zoals het boeddhisme, hindoeïsme en het christendom is een priester een tussenpersoon tussen God (goden) en de mensen. Het woord is afgeleid van het Griekse presbuteros dat oudste (van de gemeente) of ouderling betekent. Een priester is meestal een man, maar kan ook een vrouw zijn, afhankelijk van de voorschriften van de religie.

Een bisschop (Grieks: episkopos, letterlijk "opzichter") is een geestelijke in de hiërarchie van de Rooms-katholieke Kerk, de Orthodoxe Kerk, de Anglicaanse Kerk of de Lutherse Kerk die veelal aan het hoofd staat van een bisdom. Een aantal bisdommen vormt samen een kerkprovincie, waarbij een metropoliet aan het hoofd staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Priester heeft een plaats (gemeente) onder zich en een bisschop een gebied (een streek)...

Toegevoegd na 43 seconden:
De lading van beide functies ontgaat me, sorry... Intermediair tussen God en het plebs, wellicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bisschop is wel priester, een priester is (nog lang geen) bisschop.

Een bisschop wordt gerecruteerd uit beschikbare priesters, en een trap hoger in de rangen van de wijdingshiërarchie van de Rooms Katholieke kerk dan een priester.