Waarom zijn er verschillende stromingen in het christendom?

ik snap niet waarom en hoe er verschillende stromingen zijn ontstaan in het christendom.
je hebt protestanten, rooms-katholieken etc. maar hoe zijn ze allemaal ontstaan ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een en ander heeft ook te maken met het feit dat veel verhalen in de Bijbel nogal cryptisch zijn en elkaar soms zelfs tegenspreken.
Zo staan er in het eerste hoofdstuk van Genesis al tegenstrijdigheden.
Zodoende krijg je ook verschillende interpretaties.

Het beste antwoord

Omdat verschillende mensen de bijbel anders interpreteren. De een vind dit belangrijk de andere dat. Sommige van die mensen kregen aanhangers, en richtten hun eigen "clubje" op. Of men was het op een andere manier niet eens met de paus, zoals in Engeland, waar de koning niet blij was dat hij niet voor de zoveelste keer mocht trouwen van de paus. Dus die begon zijn eigen kerk.
Verder had je natuurlijk missionarissen die de wereld introkken om te preken en te bekeren. Op plaatsen waar ze niet konden blijven na hun bekeringen, zijn vast ook wel misverstanden ontstaan, omdat men niet precies meer wist wat de pater gezegd had, of men was zijn eigen oude godsdienst nog niet vergeten en heeft het een en ander gecombineerd.
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verschillen waren er vanaf het begin. Ze hadden/hebben vaak te maken met wat er al was aan geloof, cultuur enz. op het moment dat een land/streek/volk christelijk werd. Het Romeinse rijk nam na een paar eeuwen de koppositie, en toen kreeg de RK kerk een centrale macht, werden bestaande feesten en gebruiken overgenomen enz.
Gnosticisme, waarbij de gelovige rechtstreeks het goddelijke probeerde te ervaren, werd vanaf toen te vuur en te zwaard bestreden, omdat het niet strookte met de hoofdstroming. Zo werden Katharen, die een vorm van gnosticisme praktizeerden, uitgeroeid. Het woord Ketter komt van die Katharen.

Het is dus eerder de vraag waarom er zo lang 1 dominante hoofdstroming is geweest, als waarom die later alsnog plaats moest maken voor andere interpretaties.
Voor die latere splitsingen geldt wel, dat het 'm zit in de interpretatie van de Bijbel, maar voor de vroegere diversiteit niet. De Bijbel (althans het Nieuwe Testament) is namelijk samengesteld toen er al een hoofdstroming was, zo'n 3 eeuwen na de dood van Jezus. Die dominante groep kon dus naar eigen goeddunken verhalen plaatsen en weglaten. We hebben dus een Bijbel die de toenmalige kerkleiders het geschiktst vonden.

Andere antwoorden (1)

Dat is het gevolg van menselijke tekortkomingen.

Jezus Christus heeft namelijk maar één Kerk gesticht. Die Kerk heeft als wezenskenmerken dat ze één is, heilig is, katholiek is en apostolisch is.

Gedurende langere tijd was er ook zichtbaar maar één Kerk.

In de loop der tijd hebben zich (om allerlei redenen) allerlei groepen daarvan afgesplitst. Een grote scheur ontstond in de elfde 11e eeuw (het Oosters Schisma). Dat had niet zozeer te maken met het geloof maar met het leergezag in de Kerk en met bestuurszaken.

Een zeer grote afsplitsing volgde ook uit de reformatie (16 eeuw). Bij degenen die zich afsplitsten ('de protestanten') ontstonden ook andere geloofsvisies (naar katholieke opvatting: ketterijen). Een beginsel dat door het protestantisme is ingevoerd, is de opvatting dat als bron van geloof 'de bijbel en de bijbel alleen' gehanteerd wordt ('Sola Scriptura'). Dat was een breuk met alle eeuwen daarvoor. Vervolgens is het protestantisme zich blijven splitsen in allerlei groepen en groepjes, onder allerlei verschillende benamingen, van ultra orthodox tot uiterst vrijzinnig, tot op de dag van vandaag.

In de 18e eeuw ontstond de oudkatholieke kerk, als afsplitsing van de katholieke.

Ook zijn er geloofsgemeenschappen die in de loop der tijden niet zijn ontstaan 'uit zichzelf', dus niet als een afsplitsing.

De ene Kerk van Jezus Christus (die een is, heilig, katholiek en apostolisch) bestaat door alle tijden heen nog steeds, nu al bijna 2000 jaar, in de katholieke Kerk en ze zal blijven bestaan tot het einde der tijden. (Dat niet iedereen dit zo ziet, zal ik ongetwijfeld zien aan de 'minnen' :-)
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Geen min hoor, wel een kleine zucht. Wat jij hier schrijft is duidelijk het standpunt van slechts één van al die stromingen. Net als alle collega-stromingen zeg ook jij dat alleen jouw stroming de enige echte waarheid in pacht heeft, en dat alle andere stromingen verkeerd zijn. Maar dat zeggen al die andere stromingen ook. Ik zie in gedachten een groot plein met duizend roependen. Elke roepende bazuint uit volle borst dat hij, en hij alleen, de enige echte waarheid verkondigt, en dat alle andere 999 roependen misleiders zijn. Een plein met 1000 mensen. En allemaal roepen ze precies hetzelfde. En toch, zelfs na vele eeuwen, ziet geen van die 1000 roependen in dat ze in feite identiek zijn aan hun 999 collega's.
Computoon
9 jaar geleden
Jouw reactie heb ik in ander verband ook al eens eerder gelezen, geloof ik:-
)
De kerk die nu 'de katholieke
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. Ik zie telkens opnieuw dat plein met die 1000 mensen die allemaal om het hardst roepen, zonder naar elkaar te luisteren.
Computoon
9 jaar geleden
Kerk wordt genoemd, is geen 'stroming' maar bestaat vanaf het begin. Dat de volledige waarheid op geloofsgebied te vinden is in de katholieke is iets waarmee ik je niet kan overtuigen omdat die optie in jouw gedachtegang kennelijk niet mogelijk is. Dat kan.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies, dat zeggen alle 1000 roependen op dat plein dat ik steeds in gedachten zie verschijnen. Het is best mogelijk dat jij de waarheid spreekt. Maar het is precies even waarschijnlijk dat één van de andere 999 de waarheid spreekt. Je zou het wiskundig kunnen aanpakken. Dan is de kans dat jij de waarheid spreekt (en de andere 999 niet) 0,1%. De kans dat één van de anderen de waarheid spreekt is dan 99,9%. Als je tenminste aanneemt dat er één persoon op dat plein rondloopt die de waarheid spreekt - het is immers ook mogelijk dat geen van de 1000 personen de waarheid spreekt. Hoe dan ook, ik blijf 1000 mensen zien die allemaal hetzelfde roepen en die het allemaal hartgrondig met elkaar oneens zijn. Zonder dat er een mogelijkheid is om voor één van die 1000 mensen te kiezen, en dus de andere 999 af te wijzen. Dat brengt me dan weer op een ander punt. Jij wijst 999 stromingen af. Ik wijs er 1000 af. Jij en ik verschillen dus maar heel weinig van elkaar.