Wanneer mag een ontwerper zich een 'Haute couturier' noemen?

Ik heb een mode project voor school. Maar kon deze vraag niet beantwoorden via het boekje en ook niet via internet. Ik hoop dat jullie het weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Slechts een kleine groep modeontwerpers in Frankrijk mag zich haute couturier noemen. Daarvoor moet de ontwerper in kwestie benoemd worden door de Chambre Syndicale de La Couture. Zij kent de titel haute couturier slechts toe wanneer de ontwerper voldoet aan volgende voorwaarden:

Kleding moet in eigen ateliers vervaardigd worden.
In de ateliers moeten minimaal twaalf personen werken.
Twee keer per jaar moet hun collectie gepresenteerd worden op de catwalk, met ten minste 50 verschillende, nieuwe kledingstukken per model.
De kleding moet getoond worden door ten minste drie mannequins.
Er moet een speciale ruimte zijn waar kleding aan vaste klanten getoond kan worden.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wie de (volledige) tekst van http://nl.wikipedia.org/wiki/Haute_couture leest, en deze ook vergelijkt met bijvoorbeeld de tekst op deze website http://en.wikipedia.org/wiki/Haute_couture, zal tot de conclusie komen, dat de titel haute couturier gebruikt mag worden door iedere modeontwerper die haute couture maakt, maar dat in Frankrijk de titel beschermd is en daar (in Frankrijk) alleen wordt toegekend aan ontwerpers of bedrijven die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat blijkt uit deze teksten van die websites: "In modern France, haute couture is a "protected name" that can be used only by firms that meet certain well-defined standards. However, the term is also used loosely to describe all high-fashion custom-fitted clothing, whether it is produced in Paris or in other fashion capitals such as London, Milan, New York or Tokyo." "Vanouds komt de haute couture uit Frankrijk (Parijs), maar tegenwoordig steeds meer uit steden als New York, Londen en Milaan. Een modeontwerper die haute couture maakt, wordt haute couturier genoemd." De tekst op http://nl.wikipedia.org/wiki/Haute_couture had beter zo geformuleerd kunnen worden: "In Frankrijk mag slechts een kleine groep modeontwerpers zich haute couturier noemen. Daarvoor moet de ontwerper in kwestie benoemd worden door de Chambre Syndicale de La Couture. (...) ", enzovoort.