Bach; air on the G string: wat betekent de G string?

een prachtig muziekstuk, maar een g string doet me aan een reetveter denken?

10 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een G string is een bepaalde snaar (toon) op instrumenten.
bijvoorbeeld een gitaar; die is meestal gestemd op E-A-D-G-B-E.
Dus een muziekstuk in G heeft als basis die toon (als ik me niet vergis)

Het beste antwoord

De G staat voor sol. De titel is afkomstig van violist August Wilhelmj's 19e-eeuwse arrangement van het stuk voor viool en piano. Door de toonsoort van Bach's oorspronkelijke stuk te transponeren van majeur-D naar majeur-C, en het hele stuk een octaaf omlaag te zetten, kon hij het hele stuk op één enkele snaar van zijn viool spelen: de G snaar. Vandaar.

(Wat me overigens wel doet afvragen waar de G in de reetveter-G-string voor staat; die oorsprong wordt zelfs verward met de viool-G-snaar maar is een stuk obscuurder, lijkt het...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gij zijt een lolbroek. String is natuurlijk een snaar. Het komt erop neer dat een violist (een zekere August Wilhelm) aan het eind van de 19e eeuw een bewerking van een stuk van Bach maakte door het om te zetten in een andere toonladder en de melodie een octaaf hoger te zetten. Daardoor kon hij het hele stuk kon spelen op maar één snaar van zijn viool, de G-snaar.

"The “Air on the G String” is a musical piece for string and piano, arranged by August Wilhelm from the Air of Johann Sebastian Bach’s Orchestral Suite No. 3 in D major, BWV 1068.

The original orchestral suite was written by Bach for his patron Prince Leopold of Anhalt sometime between the years 1717 and 1723.
The title comes from violinist Wilhelmj’s late 19th century arrangement of the piece for violin and piano. By transposing the key of the piece from its original D major to C major and transposing the melody down an octave, Wilhelmj was able to play the piece on only one string of his violin, the G string. "

Toegevoegd na 1 minuut:
" transposing the melody down an octave...."

een octaaf lager dus...

Toegevoegd na 10 minuten:
(Net even het stuk beluisterd - wist niet dat het zo heette - maar het is een zeer bekende melodie en gewoon mooi.)

Toegevoegd na 14 minuten:
Correcte spelling van de naam van de violist: August Wilhelmj

Toegevoegd na 14 minuten:
Correcte spelling van de naam van de violist: August Wilhelmj
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het nog even helemaal volledig te maken: het woord "Air" slaat niet op Lucht zoals men wellicht zou denken, maar betekent 'aria', ofwel een muziekstuk.