Hoe noemen we de kleuren die we met het menselijk oog niet kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Die kleuren zijn "Zwart", (denk aan: "blacklight") maar ik denk niet dat je dat bedoeld.

Het beste antwoord

Infrarood en ultraviolet

Toegevoegd na 4 minuten:
Infrarood is licht dat zwakker is dan rood (dwz: het heeft een lagere frequentie dan het zwakste licht van de regenboog: rood). Ultraviolet is licht dat krachtiger is dan violet licht. Het valt aan de andere kant buiten de regenboog. We noemen dit ook gammastraling. Dit is zo krachtig dat het kankerverwekkend kan zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Nav Cryofiel een toevoeging: er is een verschil tussen intensiteit van een kleur (zeg maar: de hoeveelheid licht van een bepaalde kleur) en de hoeveelheid energie die één foton van die kleur heeft. Bij infrarood is dit minder en bij ultraviolet licht is dat meer dan bij zichtbare kleuren.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Hmm... ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Ik vind "zwakker" en "krachtiger" verkeerde termen. Je noemt infrarood licht "zwakker" dan rood licht. Maar als ik een rood LED-je van 2 milliwatt heb, is dat rode licht toch echt zwakker dan het licht van een infraroodstraler van 500 watt. Ook is er een enorm verschil tussen ultraviolet licht en gammastraling. Die twee zijn beslist niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwakker en krachtiger is wel te verdedigen, in de zin van de energie van lichtkwanta. UV fotonen hebben meer energie en zijn daardoor schadelijker dan zichtbaar-lichtfotonen. Je kan weliswaar een hele sterke infrarode lichtbron hebben die veel sterker is dan een zwakke gammabundel, maar de gammabundel is desalniettemin veel krachtiger in de zin van ioniserender (en dus gevaarlijker).
Maar niet alle licht met kortere golflengte is UV. Na UV komen Röntgen en gammastraling, die wel "voorbij violet" liggen, maar niet gangbaar als UV worden aangemerkt. Soortgelijk ligt infrarood wel "voorbij rood", maar zijn er daarnaast nog microgolfstralen en radiostralen die nog weer verder liggen dan infrarood.
Als je het volgende rijtje aanhoudt heb je wel zo'n beetje het gehele spectrum te pakken geloof ik:
radiogolven
microgolven
infrarood
zichtbaar licht
ultraviolet
Röntgen
gamma
Natuurlijk heb je binnen elk groepje ook weer subcategorieën, net als zichtbaar licht kleuren heeft, maar dat voert wat ver.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat weet ik wel. Vandaar dat ik schreef "ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken", met een toelichting over de definitie van 'sterker' en 'zwakker' die in mijn ogen gebruikelijker is dan de hoeveelheid energie per foton.

Andere antwoorden (1)

Dat zijn: "de kleuren buiten het zichtbare spectrum"