Wat betekend mijn familienaam Verreydt ?

Dit dient voor een project voor mijn oudste zoon in de school

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Het Meertens Instituut in Amsterdam beheert de Nederlandse Familienamenbank.

Daarin is te vinden dat de naam "Verreydt" een zogenaamde "adresnaam" is.

Op deze website van het Meertens Instituut http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?info=kenmerk&kenmerk=adresnaam&nfd_naam=Verreijdt (y) is deze informatie te vinden:

"adresnaam

Zeer veel familienamen zijn van toponiemen (aardrijkskundige namen) afgeleid. Deze namen geven aan waar men vandaan kwam (herkomstnamen), welk gebied of landgoed men bezat of beheerde, of welke huizen men al dan niet met bijhorend land in eigendom of pacht had.
Bij deze laatste groep duiden de namen tevens aan waar men woonde. (Straatnummers waren immers nog niet ingevoerd!) Dit type naam wordt dan ook wel met de term 'adresnaam' van de herkomstnamen onderscheiden. Herkomstnamen gaan voornamelijk terug op namen van steden, dorpen en landen; adresnamen op microtoponiemen: namen van huizen, velden, waterlopen, straten."
Antoni
10 jaar geleden
Verreydt is een afleiding van Van de Riet. Een riet was een kleine waterloop, een geul in buitendijkse gronden. Op zo’n plek woonde jullie familie toen er een achternaam gekozen moest worden.

Dat betekent de familienaam. Op school krijgen kinderen toch geen projecten die hun ouders moeten verzorgen?
Amadea