Wat is de nederlandse vertaling voor The elephant in the room?

Of iets wat ongeveer hetzelfde betekent...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
33.8K
Reddie
10 jaar geleden
Wat is de context?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er zijn inderdaad een paar verschillende betekenissen hiervoor, afhankelijk van de context, zoals Reddie al zegt.
Meestal betekent het een 'niet te negeren feit', iets waar je (letterlijk of figuurlijk) niet omheen kan.
Kan ook een taboe zijn.
SimonV
10 jaar geleden
"Niet te negeren feit": waar niemand zich aan wil branden.

Antwoorden (2)

leterlijk betekend het '''de olifant in de kamer''
Of in andere woorden ''íets dat je niet kunt missen''
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"De olifant in de kamer" slaat op een duidelijk probleem of risico dat niemand wil bespreken.
De uitdrukking is gebaseerd op het idee dat het onmogelijk is om een olifant in een kamer niet te zien. Mensen die dit dus doen, willen een groot probleem dus niet bespreken of aanpakken.
Afhankelijk van de context, zou je het kunnen vertalen met:
"De nieuwe kleren van de keizer" of "Een heet hangijzer".

Toegevoegd na 9 minuten:
Of "Om de hete brij heen draaien": dit wil zeggen dat er iets moeilijks moet worden aangepakt, maar dat dit niet gebeurt (Van Dale).
SimonV
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij hoeft het niet per se om een probleem te gaan. Een hups blondje in een kamer vol oude mannetjes is óók een elephant in the room.
Poet
10 jaar geleden
+ voor heet hangijzer. "Schoonmoeder" had ook goed geweest wat mij betreft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iets niet willen zien: je kop in het zand steken