Wat zijn de mogelijkheden/ervaringen om de 'tuin der lusten' terug te krijgen?

Het schilderij 'de tuin der lusten' van Jeroen Bosch blijkt in de 16e eeuw te zijn meegenomen door de Spanjaarden van Willem de Zwijger. Het schilderij blijkt nog steeds in spaans bezit. In hoeverre zijn er mogelijkheden en/of ervaringen om dat terug te vorderen?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen enkele kans. Je zou een proces kunnen aanspannen om het terug te vorderen. Dan is even de vraag wie die "je" is, dus de eiser. Formeel zou Willem de Zwijger dat moeten doen of zijn rechtsopvolgers, in principe rechtstreekse nazaten. Dat is niet onze koninklijke familie, die zijn immers via een zijtak op de troon gekomen. Dus als je al niet weet wie het schilderstuk kan terugvorderen, kan je helemaal niet eens beginnen. Daarnaast was Philips II formeel de koning der Nederlanden,( "de Koning van Hispanië heb ik altijd geëerd!); Willem was slechts Stadhouder. Dus had de Koning een punt, zeker toentertijd had die vrijwel absolute macht en het huidige Nederlandse recht gold toen niet. Overigens hangt het Madrileense Prado vol met 16e eeuwse schilderijen ( en Vlaamse primitieven), die grotendeels wel gekocht zullen zijn.
Verder is de vordering volgens het huidige recht verjaard en in de vele eeuwen tussen toen en nu is evenmin ooit een poging gedaan om het terug te krijgen.
De verplaatsing van kunstschatten is wereld verbreid. Napoleon heeft half Egypte leeggeroofd( kijk maar eens in het Louvre), In Rome staan her en der Egyptische obelisken , net als in Parijs en Londen. Leuk voorbeeld is ook de kwestie net de in het British Museum aanwezige Elgin Marbles, beeldhouwwerk van het Atheense Parthenon. Ook daar is terugvordering nooit gelukt. Zelfde verhaal: wie is precies de eiser? Kortom, terugvorderen is zinloos.