Is het volgens de schrijf regels van de Nederlandse taal toegestaan om "!?" aan het eind van een zin te gebruiken?

Hallo,
Ik vroeg mij af of het is toegestaan om !? achter een zin te plaatsen of, mag je maar één van de twee gebruiken.
Want ik wou dit gebruiken achter een uitroep van verbazing maar ik weet niet zeker of dit is toegestaan want ik word op deze tekst beoordeeld.

Mvg. Justin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je mag in het Nederlands maar één van de twee gebruiken.
En van elk ook maar ééntje - dus zet nooit twee uitroeptekens of vraagtekens achter een zin.

De punt mag je wel herhalen, maar je mag er óf eentje gebruiken, aan het eind van een zin, óf drie. Dat laatste doe je bijvoorbeeld om te laten merken dat je iets weglaat wat de lezer zelf maar moet invullen. Zo kun je over een vrek schrijven: 'Hij zei dat hij geen tijd had gehad om een cadeautje te kopen...'
Je kunt de puntjes ook gebruiken om spanning op te roepen: 'Hij keek om het hoekje en...'
En ten slotte kun je ze tussen vierkante haakjes zetten om in een citaat aan te geven dat je iets weg hebt gelaten wat voor jouw verhaal niet belangrijk is. Zo kun je in bepaalde gevallen de tekst: 'Hij was pas nog op reis geweest, samen met zijn vrouw en zes kinderen van wie er drie vreselijk reisziek waren geworden en het hele vliegtuig hadden ondergespuugd, naar Amerika,' als volgt aanhalen: 'Hij was pas nog op reis geweest [...] naar Amerika.'

Maar terug naar de uitroep- en vraagtekens: ééntje.