Toen heette het eiland gewoon Brittannië, met daarop de landen Schotland en Engeland.

Toegevoegd na 2 minuten:
In 1707 werden de koninkrijken Engeland en Schotland samengevoegd tot één koninkrijk, maar dat wist je ws. al, gezien je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Brittannië werd voor het eerst gebruikt door de Romeinen, die het eiland Britannia noemden. Het voorvoegsel 'groot' wordt gebruikt om het van Bretagne te onderscheiden, dat oorspronkelijk klein Britannia genoemd werd ("Greater Britain", in het Frans: Grande Bretagne; versus "Lesser Brittany", in het Frans: Petite Bretagne). Het eerste ontstaan van de naam moet echter worden toegeschreven aan de Griekse ontdekkingsreiziger Pytheas, omstreeks 325 v.Chr.. De Keltische bewoners beschilderden zichzelf wanneer zij ten strijde trokken met het groenblauwe kleurstof van de wedeplant. Daarom noemde hij het land in het Grieks: "prettaniké", wat betekent: "land van de beschilderde mensen". In het Latijn werd dit "Pretannia" en later "Britannia".

(ik weet niet of dit de naam is voor 1707)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het bijna altijd Brittannië geheten.

De naam Brittannië werd voor het eerst gebruikt door de Romeinen, die het eiland Britannia noemden. Het voorvoegsel 'groot' wordt gebruikt om het van Bretagne te onderscheiden, dat oorspronkelijk klein Britannia genoemd werd ("Greater Britain", in het Frans: Grande Bretagne; versus "Lesser Brittany", in het Frans: Petite Bretagne). Het eerste ontstaan van de naam moet echter worden toegeschreven aan de Griekse ontdekkingsreiziger Pytheas, omstreeks 325 v.Chr.. De Keltische bewoners beschilderden zichzelf wanneer zij ten strijde trokken met het groenblauwe kleurstof van de wedeplant. Daarom noemde hij het land in het Grieks: "prettaniké", wat betekent: "land van de beschilderde mensen". In het Latijn werd dit "Pretannia" en later "Britannia".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de vereniging van de verschillende Koninkrijken en Graafschappen met als 1707 als orgelpunt , werd de naam Groot Brittannië al gebruikt (In de 17’de Eeuw)
Vanaf 1707 was het de officiële benaming.
In de 6’de eeuw staken de Britten De Noordzee over om zich te vestigen in delen van het huidige Frankrijk ( Het Armorica in de Romeinse tijd) en Spanje (De Galliciërs)
De Britse stammen noemden vanaf dan Armorica : Brittannië of Klein-Brittannië (Later Bretagne)
Wat vroeger in de tijd van de Romeinen en daarvoor Brittannië genoemd werd. Kreeg vanaf dan het voorvoegsel Groot mee ter onderscheiding van Klein-Brittannië.
In de 8’ste-9"de verdween de macht van de Britse stammen over Bretagne.
Maar Groot is informeel als voorvoegsel gebruikt om gans het eiland te definiëren.
Wanneer de Noord-Duitse Angelen en Saksen de macht verwierven werd er vooral over Engeland gepraat.

.