waarom noem je van Gogh bij zijn achternaam en Rembrandt bij zijn voornaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermoedelijk omdat er heel veel Vincents zijn, en maar heel weinig Rembrandts

Antwoorden (1)

Omdat Rembrandt leefde in de tijd dat er nog geen achternamen bestonden. Zijn naam "Rembrandt Harmenszoon van Rijn" verwijst naar Rembrandt die de zoon is van Harmen, en die van ergens nabij de Rijn afkomstig is.
Vincent van Gogh leefde in een latere tijd, nadat Napoleon had bepaald dat iedereen een achternaam moest hebben.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een leerzaam antwoord, ik wist het ook niet maar nu wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is echt een fabeltje dat er voor napoleon kwam geen achternamen bestonden en dat toen de namen poepjes en naaktgeboren ontstonden: http://www.naamkunde.net/?page_id=162
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik nu weet is dat ik niet alles maar voor zoete koek moet moet aannemen...de waarheid kan toch anders zijn...
Amadea
10 jaar geleden
Toch is het raadzaam alles in het juiste verband te zien. De naam van Rembrandt is wel degelijk een naam die vertelt wie zijn vader is en waar hij woonde, een géén achternaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar zo zijn toch de meeste achternamen ontstaan Amadea (De Vries, van Amstel etc).