Hoe kan je achter het perspectief van een film komen?

Beste goeievragers,

Ik ben met een filmverslag bezig(zwartboek) en moet iets vertellen over het perspectief. Nou heb ik dus geen idee hoe ik uberhaupt een perspectief in een film kan vinden.. Ik een boek lukt dat nog wel.. Kan iemand mij daarbij helpen? Ik hoef het perspectief zelf niet te weten, maar HOE je het vindt.

Alvast bedankt. Chocolaatje

Toegevoegd na 2 dagen:
De hoofdpersoon (Rachel) beleefd de film. Maar zij verteld de film niet. Eigenlijk doet geen van de spelers dat. Is er dan sprake van een alleswetende verteller?

En badankt voor jullie antwoorden allemaal:)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Een film wordt natuurlijk gefilmd vanuit de camera, maar dat is niet het perspectief. Het perspectief heeft te maken met wat jij als kijker wel of niet te zien krijgt en dat hangt af van hoe de hoofdpersoon of -personen worden gevolgd.

Het kan zijn dat in een film één persoon wordt gevolgd. Jij als kijker ziet dan alleen wat die persoon ook ziet en daardoor kun je (met die hoofdpersoon) op het verkeerde been worden gezet. In zo'n film gaat het vooral om de ontwikkeling van één persoon. Afhankelijk van hoeveel je "in iemands hoofd zit" in de film kan het perspectief variëren van eerste persoon tot derde (oftewel, van "ik" tot "hij").

Sommige films worden echt verteld. Soms zie je een verteller letterlijk in beeld, afgewisseld door flashbacks. Soms leidt de stem van de verteller de film in en komt aan het weer terug om een conclusie te doen. Zijn verhaal is dan vanuit het ik-perspectief, al kan wat hij vertelt weer in een ander perspectief zijn.

Als je als kijker meer weet dan de belangrijkste persoon of personen in de film, dan ga je al snel naar een alwetende vertelvorm en dito perspectief. Dat is vaak als de ontwikkeling van meerdere personages belangrijk is in de film. Denk aan romantische komedies.

Voor het begrijpen van de film, of voor de spanningsboog, kan het echter ook handig zijn om van perspectief te wisselen. Dan is het grootste deel van de film in een "ik"-perspectief, maar laat de filmmaker je als kijker bijvoorbeeld wél zien dat er iemand achter een boom staat, terwijl de hoofdpersoon dat niet weet. Dat gegeven zie je veel in horrorfilms. Of je wisselt steeds tussen twee personages, maar kijkt wel "door hun ogen".

Om te bepalen welk perspectief (vooral) is gebuikt in Zwartboek, kun je je afvragen hoeveel personen er in voorkomen. Heb je die weleens los van elkaar in verschillende scenes gezien? Ben je weleens op het verkeerde been bent gezet, omdat een personage geen volledige informatie had (en jij daardoor ook niet)? Kijk naar de belangrijkste plotontwikkeling en bepaal of jij de enige bent die het hele plaatje heeft, of dat je precies even veel of weinig weet als één van de personages. Om jezelf te helpen kun je de eerste paar scenes van de film nog eens opnieuw kijken.

Tenslotte is het belangrijker dat je uitlegt hoe je tot je antwoord bent gekomen, dan het antwoord zelf. Staar je dus niet blind op "ik" of "hij", maar leg uit hoe het verhaal verteld is. Meer informatie over perspectief kun je vinden achter de link. Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet net als bij een boek kijken hoe het verhaal verteld (= in dit geval gefilmd) is. Verteld de hoofdpersoon het verhaal, of bijv. een 'alleswettende' filmer?
Dus net als bij het schrijven van een boek is er bij het maken van een film op een bepaalde manier gefilmd. Is het de hoofdpersoon of is het een buitenstaander? Is het vanuit één gezichtpunt gefilmd of vanuit meerdere?
Dus i.p.v. vertelperspectief beschrijf je het filmperspectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de film zwartboek is gemaakt naar aanleiding van een boek.
Ik heb hier 2 links die een verslag hebben gemaakt misschien heb je er wat aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het perspectief is letterlijk de hoek van waaruit je kijkt, die je blik bepaald. Ook overdrachtelijk gebruiken we het woord perspectief om aan te geven uit welke invalshoek de film gemaakt is en beoordeeld moet worden.

Zwartboek heeft in een lange rij oorlogsfilms inderdaad wat dat betreft een uniek perspectief, in die zin, dat voor het eerst in de filgeschiedenis na de tweede wereldoorlog de Duitsers er niet allemaal 100 % slecht bekaaid afkomen, niet elke Nederlander heilig is en in het verzet zit, en er zelfs Joden waren die je niet kon vertrouwen. Oftewel dat in alle groepen mensen mensen waren, en dat je overal goeden en slechten had.

Om het perspectief in een film te vinden, moet je ds goed kijken met welke intentie en met welke onderliggende boodschap het verhaal verteld wordt. Net zoals je dat doet in een boek ; een film is tenslotte niks meer of minder dan een kijk-verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik kan inschatten gaat jouw vraag over het vertelperspectief.

Heb je de film goed bekeken? Wordt de wereld steeds door de ogen van de hoofdpersoon belicht of zijn er ook scenes waarin zij helemaal niet voorkomt en andere karakters hun gang gaan zonder dat zij 'ziet' wat er gebeurt?
Komen er voice-overs met gedachten van personen voor in de film?
Is er een alwetende verteller die je bij het handje neemt door het verhaal heen?

Lees bijgaand documentje en dan vooral het kopje 'vertelperspectief', en trek je conclusies.
Mooie film trouwens, he?