Wat houd Afrikaanse etnische kunst in?

Dit moet de meest oudste vorm van kunst zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar zou het wel graag willen weten. Ik hou een werkstuk over kunst en bespreek daarin ook het onderwerp Afrikaanse etnische kunst. Ik heb meerdere site’s doorzocht, maar vond bijna niks. Bij deze ben ik het met je vraag eens en zou ik ook graag het antwoord willen weten. Oftewel: Goede vraag.

Het beste antwoord

Ten eerste, wat is etnische kunst?

"Een etniciteit is een sociaal-culturele identiteit, die een bepaalde groep mensen of een aantal bevolkingsgroepen verbindt."(wikipedia) of te wel groep mensen die een bepaalde geografische herkomst, stamverwantschap, religie, taal, cultuur en/of geschiedenis met elkaar delen.
In dit geval spreken we dus over Afrikaanse stammen.
Afrikaanse etnische kunst is dus kunst die verbonden is aan zo'n Afrikaanse stam.
Iedere etnische groep heeft zo zijn eigen stijl, maar etnische groepen die bij elkaar in de buurt leven, of op de een of andere manier aan elkaar verwand zijn, tonen vaak grote overeenkomsten in hun kunststijlen.

Bij etnische kunst hoef je niet alleen aan kunstobjecten te denken, het kan ook alledaagse gebruiksobjecten betreffen, die mooier gemaakt zijn dan voor gebruik strikt noodzakelijk is. Denk maar aan beschilderd aardewerk of gebaticte kleding.

Zeer kenmerkend voor Afrikaanse etnische kunst zijn natuurlijk de maskers, maar ook talloze andere objecten zoals beeldjes, sieraden, muziekinstrumenten, wapens etc.

Tegenwoordig wordt in Afrika er ook met moderne middelen en technieken etnische kunst gemaakt, maar dat is vrij recent. Tot, laat maar zeggen, honderd jaar geleden gebeurde dat enkel op primitieve manieren, zoals dat al tienduizende jaren gedaan wordt.

Ten tweede, wat is de oudst bekende kunstvorm?

De oudste overgebleven kunstvormen zijn grotschildering, ik geloof dat de oudste zich in Spanje bevindt en zo'n 40.000 jaar oud wordt geschat.

Blijkbaar gaat men er van uit dat de Afrikaanse etnische kunst vóór die tijd al bestond.
We kunnen niet meer achterhalen waar op de wereld mensen ooit begonnen zijn met het maken van kunst, daar zijn immers geen overblijfselen van teruggevonden. Maar dat er meer dan 40.000 jaar geleden in Afrika al stammen waren die etnische kunst maakten is wel aannemelijk. In hoeverre die kunst overeenkwam met het beeld dat we nu hebben bij Afrikaanse etnische kunst, is natuurlijk niet te zeggen.