De tijden dat socialistische jongeren in West-Europa volksdansen van de Balkan leerden lijken voorgoed voorbij te zijn. Het is moeilijk voor te stellen dat er in Amsterdam een Joegoslavisch Huis was waar elke avond werd gegeten, gedanst en gezongen.

Maar de laatste jaren is er weer belangstelling voor muziek uit het Oosten; van Balkanswing tot Russendisco en Zigeunernachten in Paradiso . Nogal logisch: na de kilte van genres zoals techno, snakken velen naar muziek met warmte en gevoel.

Muziek uit het Oosten is niet altijd even toegankelijk, simpelweg door de andere ritmes. In het Westen zijn de twee-, drie- en vierkwartsmaten gebruikelijk. De driekwartsmaat is bijvoorbeeld de maat voor de wals. Een zeven-achtste maat van de Balkan klinkt voor Westerse oren vreemd en onharmonieus.

Maar voor wie een beetje zijn best doet, kan er een wereld opengaan. Een kennismaking kan de muziek van Shantel zijn. Deze Duitse DJ heeft muziek verzameld en bewerkt. De combinatie van Oost en West zorgt voor een goede introductie. De klank is vaak Oosters, terwijl de ritmes meer bij het Westen aansluiten.

Shantel, Disko partizani

www.youtube.com/watch?v=nnb-Bgm4TPE&feature=fvsr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten de ritmes is de toonladder die gebruikt van belang,
Hier gaat het over de zigeuner toonladder, Bij deze toonladder heb je tussen de derde en de vierde noot en de zesde en zevende noot 1 1/2 toon
Bij de traditionele toonladder heb je tussen de 3 en de vierde noot en tussen de 7 en 8 noot een halve toon.
Robby BB