Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel bladzijden heeft een goed boek?

Ik schrijf een boek, ik ben over de 100 bladzijden.
Alleen wanneer is een boek een boek, qua bladzijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Kindeboeken zijn soms maar 20 bladzijden. Het gaat om de kwaliteit

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat ligt niet zozeer aan de lengte alswel aan de inhoud en opbouw van het verhaal. De meeste boeken hebben meer bladzijden, maar meer is niet altijd beter. Onder de 100 spreken we trouwens vaak van een novelle of (kort)verhaal. Waarbij 'kort' relatief is, en vooral slaat op ' korter dan een roman' .

Het boek is af als het verhaal is afgerond. Is het een langer verhaal opgebouwd rond meerdere hoofdpersonen en naast het plot enkele zijtakken, dan is het - ondanks de lengte- al snel een boek. Gaat het om een uitvoerige omschrijving van wat feitelijk één lijn, één plot, één gebeurtenis is, dan spreken we liever van een novelle. De grens tussen die twee is arbitrair.

Als ik in mijn eigen bibliotheek kijk, beginnen alle boeken voor 12+ eigenlijk met minimaal 200-250 bladzijden, met uitschieters naar 1500 en 1800, maar ik denk dat mijn bibliotheek niet helemaal doorsnee is. Nadeel van 100 pagina's is dat je dat in een avond uit hebt, en in een goed boek wil je langer vertoeven......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een boek is goed wanneer het verhaal af. Oftewel, wanneer je er een einde aan geschreven hebt. Dit heeft niets te maken met het aantal bladzijden. Een volwassen boek heeft meestal wel minimaal 200 bladzijden. Dit kunnen er echter ook 500 of 700 zijn.
Denk eraan, dat als je in word je boek schrijft dat A4 bladzijden zijn en dit niet vergelijkbaar is met echte bladzijden, mocht je je boek laten drukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euhm, gewoon als het verhaal af is, als jij het goed vind is het af, een bepaalde baldzijde regeling is er niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verband tussen de kwaliteit van een boek en het aantal pagina's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding