Wat is een postsegel?

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb hier geen postzegel leggen maar een postsegel en hij is ook van metaal. Hij is al erg oud volgens mij. Aan de voorkant staat *Het segel* en dan *Van…..* verder kan ik het niet meer lezen. Daarbij staat er op de achterzijde van de postsegel *Dams Nckel Stael* en een cirkeltje met daarin *RT*. Iemand enig idee wat het is of enige informatie. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is een hulpmiddel om een brief of ander belangrijk document te verzegelen. Een staaf zegellak werd in een kaars gehouden, zodat de lak ging smelten. Men liet dan een grote druppel van de lak op de rand van de sluiting van het document vallen. En daarna werd de nog zachte vlek gewaarmerkt door de segel er in te drukken. Zo kon de ontvanger zien of het document nog ongelezen was. Het lakzegel mocht niet gebroken zijn en moest de (bekend geachte) afbeelding van de verzender bevatten.

Toegevoegd na 14 minuten:
De authenticiteit werd aangetoond door de tekens die in de lak gedrukt stonden: initialen, een familiewapen, of andere tekens.

Lakstempel heette het officieel.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, maar waarom is deze van metaal gemaakt, dan? En is ie veel geld waard? En bedankt voor de snelle uitgebreide uitleg ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En misschien weet je ook wat dit is http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/overig/lepel.462251
Amadea
10 jaar geleden
Nee, over die lepel kan ik je niks vertellen.
Maar het is vrij logisch dat de lakstempel van metaal is. Want het moet tegen hete lak kunnen.en keer op keer dezelfde afdruk maken.