In Hoog Catharijne staat een "slapend" standbeeld. Is dit een pop of is deze man opgezet?

Ter hoogte van Wolff de bioscoop en vlakbij Bijou Brigitte en Jamin staat een standbeeld dat bij een expositie/tentoonstelling (van de Rabobank?) hoort. Ik heb echter niet goed kunnen volgen wegens tijdgebrek en omdat ik doof ben wat de bedoeling van deze expositie is en ben benieuwd of deze man écht is of niet. Wie kan me aan informatie helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Levende standbeelden zijn een vertrouwd beeld in de stad. Maar zijn het nou echte artiesten, of niet? De beelden die bij de tijdelijke tentoonstelling "Call of the mall" horen zijn echte bronzen beelden.
De Duitse kunstenaar Christian Jankowski raakte in Barcelona gefascineerd door de straatartiesten en maakte naar hun evenbeeld drie bronzen versies, een elegante dame geïnspireerd op werk van Dali, Che Guevara en Julius Caesar. Ze staan of zitten ieder bij een andere ingang van Hoog Catharijne. Het zijn (kunst)historische figuren die tot onze populaire cultuur zijn gaan behoren. Door andermans imitatie nauwkeurig na te doen, speelt Jankowski met het artistieke auteursrecht en ons gevoel voor waarde en authenticiteit.
Caesar: Jaarbeursplein
Dali Woman: roltrappen Clarenburg
El Che: ingang Godebaldkwartier
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heb je het over een andere tentoonstelling? Ik heb deze beelden alle drie niet gezien en ik was toevallig in 1 week tijd bij alle drie de uitgangen van Catharijne. Het standbeeld waar ik het over heb stond echt centraal met een rood fluwelen koord omlijnd schuin tegenover de ingang van Wolff.. Het was een beeld van een Aziatische zakenman met zijn ogen dicht en tasjes in zijn handen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het al gevonden: het is "Tank man" , te vinden op www.callofthemall.nl. Heel interessant verhaal! Alsnog dank voor je antwoord, omdat je de moeite hebt genomen verkies ik dat als beste antwoord (heb ook geen andere antwoorden haha!).