Wat is nou precies ''me dunkt''?

Ik kwam dit toen ik klein was wel eens tegen in bijvoorbeeld stripboeken van Suske en Wiske. Ik heb er nooit echt aandacht aan besteed maar begrepen deed ik ook niet, en als ik het nu nog eens tegen kom begrijp ik het nog steeds niet!

Is dit nou de betekenis van ''ik denk''???
Waar komt het vandaan???
En waarom wordt het zo zelden gebruikt???

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het wordt nog wel eens gebruikt hoor. Het dunkt me... is zo raar niet. Dunken is verwant aan ‘denken’ en betekent ’voorkomen’, als in “Het komt me vreemd voor dat...etc” Stamtijden (bijna niet gebruikt) dunken, docht gedocht. Me dunkt... is dus: Het komt me voor... Het lijkt me... Volgens mij... ‘Me dunkt.’ als antwoord mag je lezen als ‘Ja, dat zal wel, lijkt me’.

Dat je er mee akoord gaat. Het is oud Nederlands.

Het is wat ouderwets Nederlands. Wordt niet zo vaak meer gebruikt. Betekent inderdaad "denk ik".

Het betekent "denk ik" en het is om het even of je "me dunkt" dan wel "dunkt me" gebruikt. Het hangt een beetje van het zinsritme af, meer niet.

Bronnen:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/11504

Ik denk toch niet fout, dat betekent: Me dunkt... Ik zal het toch niet fout hebben, dat betekent: Me dunkt... Het is een oude vorm van spreken in de bedrijvende vorm... Het wordt niet vaak gebruikt omdat het archaïsch is, oud dus...

Dit is het ouderwetse 'Ik heb zoiets van'. Ik denk dat ik het maar weer eens ga invoeren!

oud Nederlands is al genoemd en daar sluit ik me bij aan maar ik dacht dat de betekenis is: "Ik denk dat het zo is.!"

Me dunkt betekend gewoon : volgens mij .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100