Wat is het verschil tussen het neo-modernisme en het postmodernisme?

Hallo,
laatst las ik een tekst en hierin werden deze twee termen door elkaar heen gebruikt. Ik vroeg me af wat het verschil was en of er wel een verschil is. Beide staan toch voor de stromingen na het modernisme? Kan iemand mij hiermee verder helpen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Hoi JutJull,

Ik neem aan dat je het hebt over de literaire termen. In de Nederlandse Literatuur wordt de term neo-modernisme doorgaans niet gebruikt. Het is hier blijkbaar een minder sterke stroming dan in sommige andere taalgebieden.

Neo-modernisme en postmodernisme zijn niet hetzelfde. De één betekent 'nieuw modernisme', de ander 'na het modernisme'. Voor de volledigheid van het antwoord en om neo-modernisme uit te leggen, geef ik eerst een korte schets van het modernisme. Als je daar al mee bekend bent, kun je de volgende alinea gerust overslaan.

Kenmerkend voor het modernisme is, dat schrijvers traditionele schrijfwijzen afkeuren. Ze gaan gebruik maken van de stream of consciousness (gedachtenstroom, die niet per se taalkundig correct hoeft te zijn) en van collages (ook al eerder, in het Interbellum, gebruikt door de avant-gardisten). Verder zijn ze zich sterk bewust van het feit dat alles subjectief is en gaan ze op zoek naar nieuwe manieren om dingen te duiden. Zo betekent (ik zeg maar iets) een duim bij hen wellicht niet langer positiviteit, maar onderdrukking of precisie, al naar gelang jouw invulling. Uiteindelijk, zo zeiden de modernisten, was de wereld kenbaar en voor iedereen te begrijpen. Door maar te blijven nadenken en suggesties te doen, zal uiteindelijk iedereen dezelfde waarheid gaan inzien dankzij concessies en compromissen.

Postmodernisten gaan tegen de modernisten in. Ze vinden dat je de wereld niet kunt gaan begrijpen, wat modernisten wel dachten, en zijn het niet met de modernisten eens wat betreft een universele waarheid: eenieder heeft zijn eigen waarheid. Kenmerkend voor het postmodernisme is de botsing: tussen verschillende werelden, tussen talen en culturen binnen en buiten een samenleving.

Het neo-modernisme houdt deze gedachtegang vast en zet hem door, maar anders dan de modernisten. Je kan tegenwoordig nog steeds modernist zijn, al is de grote periode van de modernisten al voorbij. Neo-modernisten pakken de kritiek van de postmodernisten echter op en maken zo een 'nieuw' modernisme.

Hopelijk maakt dit het iets duidelijker. Het vervelende van de meer hedendaagse kunststromingen is, dat ze niet bepaald gemaakt lijken om te begrijpen. Wellicht doordat we graag vinden dat de wereld niet meer zo 'begrijpelijk' zou zijn als hij vroeger geweest zou zijn.

Groetjes,
Amfi

Toegevoegd na 2 minuten:
Met 'deze gedachtegang' in de alinea over de neo-modernisten bedoelde ik de gedachtegang van de modernisten. ;-)