Waarom zijn pompeblêden rood?

De Friese vlag bevat rode pompeblêden die de bladeren van de gele plomp voorstellen, maar die zijn in werkelijkheid groen. Hoe is men ertoe gekomen de pompeblêden rood af te beelden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ze zijn rood omdat het oorspronkelijk harten waren. De Friese vlag is namelijk gebaseerd op de Ommelander vlag. Het vroegst bekende exemplaar daarvan werd in 1852 gemaakt door het Genootschap Omlandia, bij het derde lustrum. De Friese vlag dateert van 1897.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Ommelander vlag bestaat uit 3 blauwe schuinbalken van linksonder naar rechtsboven met daartussen 11 harten (of leliebladeren) in de volgorde 1, 4, 4, 2. In het Ommelander wapen en vlag waren de harten vanaf ongeveer 1700 vervangbaar door leliebladeren. Beide afbeeldingen komen op oude platen voor. De 11 harten symboliseren de 11 onderkwartieren (grietenijen, adélen, ambten), van de drie oorspronkelijke Ommelanden, die worden gesymboliseerd door de drie blauwe schuinbalken.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan het voor de Friese vlag zelf niet vinden maar wel bij de Interfriese vlag (vier rode pompeblêden): In de vier gele velden liggen de vier pompeblêden, die staan voor de hedendaagse verscheidenheid aan de Frieslanden, West, Oost, Noord en Zuid (Friezen om útens, de Friese ommelanden). Rood staat voor macht. De macht is bij de Friezen nooit in enkelvoud te vinden. In de vlag wijzen ze naar elkaar toe om gelijkwaardig samen te werken.