Werd incest in het jaar 49 wel of niet bestraft?

Ik kan uit het verhaal (Tacitus) niet opmaken of Vitellius nou vóór of tegen het huwelijk van Claudius en Agrippina was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Agrippina Minor was de achterkleindochter van Augustus via zijn eerste huwelijk met Scribonia. De link is: Augustus - zijn dochter Julia - zijn kleindochter Agrippina Major - zijn achterkleindochter Agrippina Minor.
Claudius was de kleinzoon van Augustus' tweede vrouw Livia, via haar eerste huwelijk met Tiberius Claudius Nero. De link is: Livia - haar zoon Drusus - haar kleinzoon Claudius.
Claudius' broer (en dus één van Livia's andere kleinzoons) Germanicus trouwde met Augustus' kleindochter Agrippina Major. Claudius was dus Agrippina Minors oom.
Volgens de Romeinse wet mochten ooms en nichten niet met elkaar trouwen, en ook al was Claudius de keizer van het Romeinse Rijk, dat verbod gold ook voor hem. Het huwelijk was echter een uitgelezen kans om de Julio-Claudische familie bij elkaar te houden. Vitellius haalde de Senaat over om het verbod op dit soort huwelijken tijdelijk op te heffen. Hij was dus vóór het huwelijk!

Ik heb deze informatie uit het boek "Vrouwen van Rome: seks, macht en politiek in het Romeinse Rijk" van Annelise Freisenbruch. Een heel boeiend boek voor wie meer wil weten over de rol en positie van de Romeinse keizerinnen en andere vooraanstaande vrouwen in het Romeinse Rijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan wel stellen dat uiteindelijk Claudius en Agrippina gestraft zijn voor hun huwelijk, door de manier waarop ze aan hun eind gekomen zijn. De publieke opinie was faliekant tegen het huwelijk, maar er was geen keizerlijke constitutie die het huwelijk verbood, en de keizer had feitelijk alle macht destijds.