Het Onzevader(volgens het evangelie )heeft Jezus Christus het zelf aan zijn volgelingen geleerd.
In de Bijbel is het gebed te vinden in - de langere versie van - Matteüs 6 en - een iets kortere versie - in Lucas 11.

Het Weesgegroet (Latijn: Ave Maria) is een gebed gericht aan de Heilige Maagd Maria, de moeder van Jezus Christus.

Het eerste gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,28 (de begroetingswoorden van de aartsengel Gabriël).
Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.
Het tweede gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,42 (de bezegeningswoorden van Elisabeth, de nicht van Maria).
De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ger Lodewick & Maria Hillen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
auteur 'onze vader' : Jezus Christus
auteur 'ave maria' (weesgegroet) : deel1 Lucas1.28 ; deel2 Lucas1.42 en deel3 Gemeenschap der Gelovigen.
Voor diegene die het graag nog even opzeggen en/of vergeten zijn :

ONZE VADER
Onze Vader Die in de Hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd;
Uw Koninkrijk kome;
Uw wil geschiede,
gelijk in de Hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van de Boze.
Want van U is het Koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid
tot in eeuwigheid.
Amen.

AVE MARIA
Wees gegroet Maria,
vol van genade.
De Heer is met U.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.
En gezegend is Jezus,
de Vrucht van Uw schoot.
Heilige Maria,
Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.

Dit zijn de Nederlandse versies
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ave Maria (Wees gegroet Maria): r.k. gebed dat door zeer veel componisten is getoonzet.

Een van de belangrijkste gebeden van de katholieke kerk.

Veel componisten hebben de tekst gecomponeerd, w.o. Charles Gounod (op de prelude nr 1 uit het Wohltemperierte Klavier van J.S. Bach) en Franz Schubert (in 1996 nog een top-40 hit in de uitvoering van Jantje Smit!).