Hoeveel is een gouden vijf gulden muntje waard?

Er zit wel een dingetje omheen want het is ook een soort van hangertje voor aan een halsketting. Het muntje is er wel hetzelfde om en komt uit 1912.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Over het algemeen niet heel veel meer dan de oud ijzerprijs. Er zijn er nog teveel in omloop om een hogere waarde eraan te koppelen.
Nu is 1912 wel heel oud. Om een goed beeld te krijgen moet je naar een expert dit is namelijk ook afhankelijk van de staat.
Zeker gezien het feit dat er in 1912 nog gebruik gemaakt werd van het 5 guldenbiljet dat doet me twijfelen aan het correcte jaartal. Of dat het toch gaat om een heel bijzondere munt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er worden nu toch ook 10 euro MUNTEN uitgegeven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord klopt niet echt
* Goud is ietsje meer waard dan ijzer
* Bankbiljetten / muntbiljetten van 5 gulden zijn pas na die tijd
gangbaar geworden
* In 1912 zijn juist heel veel gouden vijfjes geslagen,
Op dit moment ongeveer, €100,00 een gouden vijfje weegt 3,3. Gram goud van 900/1000. Goudprijs is ongeveer €35 p/g fijn. 35x 0,9 x 3,3=103,95. Je zult echter niet meet krijgen dan ongeveer € 90,00.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk alle gekende gouden vijfjes die er in omloop zijn geweest, zijn geslagen in 1912 onder het bewind van koningin Wilhelmina. Deze uitvoering kende een oplage van 1 miljoen stuks en was met 18 mm doorsnede iets kleiner dan de voorgangers. Het gewicht daalde ook fractioneel naar 3,36 gram, bij een gelijk gebleven zuiverheid van 900/1000e. Netto zit er dus 3,024 gram zuiver goud in deze gouden vijfjes. Dit gouden vijfje is ook het enige exemplaar dat geen muntteken en munt meesterteken kent. Beiden zijn vervangen door een wiebertje met een punt in het midden.
De waarde in perfecte staat is voor de verkoop rond de 190 euro. Alleen zul jij dat er nooit voor krijgen. Dus de werkelijke waarde zal een stuk lager liggen en wat de liefhebber er voor geeft.