Waarom is kunstgeschiedenis een universitaire studie?

Ik vroeg me af waarom kunstgeschiedenis een universitaire studie is, want het lijkt mij leuk om deze studie te doen.
Geschiedenis en kunstacademie zijn ook gewoon HBO opleidingen, dus ik vroeg me af wat deze studie nou universitair maakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

"Er zijn meerdere verschillen tussen de universitaire studie en een HBO-opleiding. Het grootste verschil tussen beide opleidingen zit in de aard van de kennis, de gebruikte literatuur en vooral de doelstelling bij het bestuderen van de stof. Waar het HBO meer gericht is op kennisverwerving en toepassing, gaat het op de universiteit juist ook om een kritische houding t.o.v. datgene wat je bestudeert en wordt er gezocht naar een bepaalde diepgang. Waar je op het HBO over het algemeen op zoek gaat naar het antwoord, gaat het op de universiteit meer om de vragen die die zoektocht weer oplevert. Daarbij leidt het HBO je op tot een bepaald beroep en is een universitaire opleiding gericht op het vormen van een student tot academicus; een zelfstandig iemand met een kritische en onderzoekende houding. Ook wordt de werkdruk op de universiteit als hoger ervaren en moet je je meer stof in kortere tijd eigen maken."
http://www.ru.nl/psychologie/vragen/vragen/verschil-tussen/

Kunstgeschiedenis houdt zich dus bezig met onderzoek doen naar kunst en dat leer je niet op het HBO. Bij de kunstacademie leer je kunst MAKEN, overigens kun je wel op universitair niveau geschiedenis studeren, dat heeft Willem-Alexander bijv gedaan.

"Als je Kunstgeschiedenis studeert, leer je kritisch omgaan met kunst én met literatuur over kunst. Je zit niet alleen achter de studieboeken, maar doet ook onderzoek in bibliotheken, archieven en musea. Excursies zijn een belangrijk onderdeel van het bachelorprogramma."
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/kunstgeschiedenis/kunstgeschiedenis.html