Nee. Denk aan symbooltalen, zoals het Chinees; ieder teken id eigenlijk een 'tekeningetje' dat een woord(deel) of zinsdeel uitdrukt; er is dan dus geen sprake van klinkers of medeklinkers.
Het fet dat westerse taalgebruikers equivalenten gebaseerd op klank hebben ontwikkeld (dus: een manier om het Chinees 'uit te schrijven'met onze taaltekens), zegt niet dat chinees opeens wel (mede)klinkers heeft; maar vooral dat mensen het lastig vinden om een zo verschillend schrift te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tegenwoordig wel, dus de moderne talen wel.
Dat wil zeggen: er zijn natuurlijk heel veel talen in Afrika en Azie,
die nauwelijks bekend zijn, soms nog maar door een paar mensen gesproken worden en daarvan weet ik het allemaal niet precies.

Maar, zoals bij de meeste Semitische talen heeft het Klassieke Hebreeuwse alfabet geen klinkers. Mensen die de taal vloeiend kennen, hebben geen klinkers nodig om Hebreeuws te lezen en de meeste geschriften in het Hebreeuws in Israël worden zonder klinkers geschreven.