Kan ik een foto van 50x60cm 300dpi zonder problemen uitvergroten naar 90x150cm (ik ben me bewust van wat snijafval)?

Via internet wil ik een foto kopen welke ik uit laat vergroten en op canvas laat drukken. Nu is de foto in JPG 50x60cm 300dpi. De uitvergroting moet ongeveer 90x150cm worden. Nu snap ik dat er aan de zijkant een stuk wegvalt, omdat de verhoudingen anders zijn, maar dit is het probleem niet. Mijn vraag is of deze foto scherp blijft. Of moet ik bijvoorbeeld in photoshop het formaat aanpassen en de dpi verhogen naar bijv. 400 of 500? Of heeft dit helemaal geen zin? Ik zou het zonde vinden als ik deze foto koop en het resultaat een blokkerige onscherpe foto is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan, en je hoeft niet eerst de foto te schalen in photoshop. Je zult iets van kwaliteitsverlies krijgen, maar dat zal minimaal zijn. Je zult zeker geen blokkerige foto krijgen, daarvoor is het origineel groot genoeg. Overigens vermoed ik wel dat het origineel al is uitvergroot, want ik ken niet veel camera's die op zo'n groot formaat per 300 dpi kunnen fotograferen - maar het is dus maar een vermoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een digitale foto is dpi eigenlijk een verkeerde uitdrukking. Dit zou pixels/inch (ppi) moeten zijn. Standaard vragen drukkers meestal om een aanleverkwaliteit van 300 dpi/ppi. Je kan dus inderdaad het beste de foto opschalen in Photoshop o.i.d. naar 300 dpi/ppi op basis van de nieuwe afmetingen. Je vergroot dan van 60 naar 150 cm, dat is 150% erbij. Daarmee vergroot je niet de kwaliteit, dat is onmogelijk, maar voorkom je wel het blokkerige effect. Dat is best een flinke vergroting, maar m.i. voor een foto voor aan de muur nog prima te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wilt geen kwaliteitsverlies en toch op canvas printen.
Op canvas printen wordt m.i. zowiezo niet mooi, de scherpte valt totaal weg en als je nog een prutswerk aanschaft zie je bijv. de printerlijnen ook nog een keer.
Koop die foto en hang 'm aan de muur, blijft toch 't beste en mooiste wat er is.