Ik wil graag een fotografie opleiding volgen op HBO niveau. De particuliere opleidingen vind ik te duur. Iemand tips??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vond zelf trouwens de WDKA in Rotterdam erg leuk, die heb ik zelf een jaar gedaan. Het is volkomen persoonlijk, maar toch zou ik je willen aanraden om daar eens te gaan kijken.

Het beste antwoord

Er zijn meerdere kunstacademies die fotografieopleidingen bieden, zoals HKU in Utrecht, WDKA in Rotterdam, in Amsterdam, KABK in Den Haag, St. Joost in Breda/Den Bosch.

Het ligt er in de eerste plaats aan welke richting fotografie je wilt: documentair, autonoom, mode, reclame, etc. Sommige kunstacademies bieden alleen een fotografieopleiding aan die heel sterk op 1 richting gericht is, zoals de HKU en St. Joost, daar richt de opleiding zich sterk op documentaire fotografie. Sommige kunstacademies bieden verschillende richtingen aan, waar je tussen moet kiezen, zoals op de KABK, daar kies je na één jaar voor of documentaire&journalistieke fotografie of mode&reclamefotografie.
En sommige bieden een fotografieopleiding aan waarin je eigenlijk alle stromingen een beetje leert, zoals op de WDKA.
Sommige opleidingen beginnen meteen als fotografieopleiding, zoals op de WDKA, bij andere volg je het eerste (half) jaar een algemeen programma, en ga je pas daarna je specialiseren in fotografie, zoals op de St. Joost en de Rietveld.

Als je autonome fotografie wil doen, is een opleiding Autonoom Beeldende Kunst trouwens ook een optie (die hebben ze op denk ik alle kunstacademies wel). Je leert dan natuurlijk wel minder fotografietechniek en leert ook allerlei andere technieken (schilderen, tekenen, boetseren, etc.), maar als deze stroming inhoudelijk het beste bij jou past, maar als je autonoom werk wilt maken, heb je hier meer aan dan aan een opleiding modefotografie. Je moet het echter ook niet onderschatten, je moet het wel leuk genoeg vinden om ook al die andere technieken te leren, en het is wel echt een nadeel dat je minder fotografietechniek leert.

Daarnaast maakt het uit welke kunstacademie je qua sfeer, stad, etc. het meeste aanspreekt. Om erachter te komen bij welke je je het meest thuisvoelt, kan je het beste open dagen bezoeken.

En wat natuurlijk ook heel belangrijk is: bij welke wordt je toegelaten?
Elke opleiding heeft weer iets andere eisen, het komt vaak voor dat iemand bij 3 verschillende toelating doet, en maar bij 1 of 2 wordt toegelaten.
Ik heb de indruk dat de Rietveld Academie het strengst is.
Mijn advies is ook om bij meerdere toelating te gaan doen, tijdens de toelating kan je ook al veel oppikken van de manier waarop ze naar dingen kijken (hoewel het natuurlijk ook per leraar verschilt), en vooral omdat je dan meer kans hebt om überhaupt ergens toegelaten te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
1e zin: Die in Amsterdam is de Rietveld Academie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in documentair of autonoom fotografie. Ik ben veel meer geïnteresseerd in mode&reclame fotografie. Ik weet niet zeker of de kunstacademies geschikt zijn voor mij aangezien er allerlei andere dingen aan bod komen waarvoor ik niet wil leren. Ik ga eens opzoek naar fotografie opleidingen in Belgie (vlaanderen). In sommige gevallen heb je dan toch nog recht op studiefinanciering.