Wat is de betekenis van onderstaand symbool?

Ik heb een sleutelhanger gekregen van een soort kruis, maar dan bovenop soort ovaal rondje. Zie derde afbeelding. Wie weet betekenis?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

In het kort, dit is een egyptisch teken, een Ankh.
Het staat voor het eeuwig leven.

De ankh, het ankh-teken, het levenskruis of het ankh-kruis is een van de bekendste oude Egyptische symbolen en vertegenwoordigt in de Egyptische mythologie het eeuwige leven. De Egyptische goden dragen dit op afbeeldingen als teken van hun onsterfelijk zijn, de sleutel van het eeuwig geluk; wanneer mensen het dragen wordt daarmee aangegeven dat zij deze wereld voor het hiernamaals hebben geruild. Het werd geacht hun bescherming te bieden tegen allerlei gevaren. De hiëroglief in deze vorm betekent 'leven'. Het ankh-kruis wordt ook wel gezien als een christelijk symbool (een kruis met een 'hangsel', het zogenaamde hangselkruis).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze wereld voor het hiernamaals hebben geruild... In de satanistische zin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het voor je opgezocht en het volgende kwam eruit.
Ze waren in die tijd in Egypte veel bezig met occulte dingen, de ene site zegt dat het niet linkt naar het satanisme, de andere wel..
hier is een gedetailleerde site die wat meer uitleg geeft :) http://enkisfreedom.blogspot.nl/2011/02/ankh-key-of-life-crossroads-of-9-doors.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg duidelijk! Bedankt!