Wat voor kunstenaars konden een WWIK krijgen?

Waren dat alleen mensen die schilderijen en beelden maakten, of waren dat ook dichters schrijvers en filosofen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat was voor een heel breed scala aan mensen. Dus niet alleen kunstschilders en beeldhouwers. De voorbeelden die genoemd werden zijn:

- scheppend kunstenaars, zoals kunstschilders, tekenaars, filmers, choreografen, fotografen, beeldhouwers, componisten en literair schrijvers;
- uitvoerend kunstenaars, zoals dansers, acteurs, musici en regisseurs;
- toegepast werkend kunstenaars, zoals architecten, vormgevers, modeontwerpers, illustrators en literair vertalers.

Via de link vind je ook nog een extra toelichting op de vraag voor wie de WWIK bedoeld was:

Vraag
Voor wie is de WWIK-uitkering bedoeld?
Antwoord
De WWIK-uitkering is bedoeld voor nieuwe dan wel gevestig kunstenaars onder voorwaarden.

Toelichting
U kunt een WWIK-uitkering aanvragen in de volgende situaties:
- U hebt onlangs de kunstacademie of een andere erkende kunst- of bouwkunstopleiding afgerond. U moet de WWIK-uitkering binnen twaalf maanden na het behalen van uw diploma aanvragen;
- U bent al gevestigd kunstenaar en hebt een inkomen onder bijstandsniveau. Gevestigd kunstenaar zijn wil zeggen dat u al een tijdje kunstenaar van beroep bent en er uw geld mee verdient. Voor de WWIK is vereist dat u in de twaalf maanden direct voorafgaand aan de maand waarin u de aanvraag doet en na aftrek van de directe beroepskosten en BTW aantoonbaar minimaal € 1.200 (bruto) met uw kunstenaarsberoep hebt verdiend;
- U hebt al eerder een Wik- of een WWIK-uitkering gehad. U werkt nog beroepsmatig als kunstenaar en hebt (tijdelijk) niet genoeg inkomen om van te leven.
De gemeente laat een beroepsmatigheidstoets uitvoeren om te kijken of u beroepsmatig werkzaam bent als kunstenaar.

Voor een WWIK-uitkering moet u jonger dan 65 jaar zijn en in Nederland wonen.