Wie hebben de beelden op Paaseiland gemaakt?

Wie weet er meer over de beelden op Paaseiland?
Door wie zijn ze gebouwd en was er een speciale rede voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
boudewijn buch heeft beelden op paaseiland gemaakt, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de antwoorden en reacties!
Ik kan alleen niks meer doen! Ze hebben mijn account geblokkeerd…......

Het beste antwoord

Aangezien dat zelfs voor wetenschappers nog altijd een mysterie is kan niemand jou het antwoord hierop geven.

Volgens een mythe leefde de grote leider Hotu Matu’a ooit op het eiland. Hij verdeelde Paaseiland in zes delen voor zijn zes zonen. De Rapa Nui-mensen bouwden standbeelden om hun grondbezit aan te geven.
Maar of dat de uitleg is? Het kan ook zijn dat de standbeelden werden gecreëerd om het land vruchtbaar te maken, of om hun rang en status te benadrukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar de bouwers waren in elk geval wel de Rapa Nui.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De moai, tot negeneneenhalve meter hoge beelden, zijn vervaardigd uit zacht vulkanisch gesteente (tufsteen). De makers zijn de voorvaderen van een groot deel van de huidige eilandbewoners. De witte oogschijven, die oorspronkelijk in de oogkassen zaten, werden pas in 1978 voor het eerst teruggevonden.
De meeste moai staan opgesteld op een platform of ahu en kijken naar het binnenland. Slechts zeven beelden, opgesteld in een rij van klein naar groot en ietwat spottend de zeven apen (los siete monos) genoemd, kijken naar de zee. De moai zijn voorstellingen van voorouders die om vruchtbaarheid smeken. Voortplanting was op een extreem geïsoleerd eiland als dit van cruciaal belang om te overleven. Er zijn veel voorouderbeelden weer rechtop gezet, ook hebben vele hun indringende ogen die naar de hemel kijken weer terug. De vooruitstekende lippen waren wellicht getooid met een baard. Opvallend zijn ook de langgerekte oorlellen.
Het gehele eiland staat sinds 1995 op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paaseiland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moai