Vroeger hingen er houten collecteblokjes? (zie foto) in de kerkbank, maar hoe heten deze collectebakjes?

wij kregen dan 2 x 1 ct en 3 ct voor de armen (dat was ik vaak zelf natuurlijk)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat is het derde woord wat er met rode letters op staat? Kerk, armen, en ?

Antwoorden (1)

Volgens dit artikel uit de Doopsgezinde Gemeente Zaandam noemde men die gewoon houten collectebussen.
In 1687 is er een belangrijke fusie: de Vlamingen van het Stikkelspad met de Waterlanders van het Dampad. Men bouwt een nieuwe vermaning, "Het Nieuwe Huys", waarin delen van de oude Vermaning aan het Dampad zoals banken , houten collectebussen en liederenborden opnieuw gebruikt worden. De nieuwe vermaning ziet er dan eenvoudiger uit dan nu: van buiten zwart geteerd, binnen met een balkon met eenvoudige borstwering, nog geen orgel. Op de vloer ligt zoals gebruikelijk in die tijd zand. De oude Vermaning aan het Stikkelspad wordt eerst pakhuis. In 1699 tijdelijk gebruikt door de Lutherse gemeente. In 1714 na verbouwing wees- en armenhuis In 1784 komt er in de Vermaning een orgel met 20 stemmen gebouwd door J.P.Künckel uit Rotterdam. In 1841 is er een fusie met de Friezen. Het houten voorhuis wordt vernieuwd en is nu van baksteen, het hek wordt ook vernieuwd.