Waarom worden (veel) mensen opgebaard met hun handen over elkaar gevouwen ?

want ongeacht christelijk of niet heb ik het meegekregen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Inderdaad, het is lange tijd gebruikelijk geweest dat dat gedaan werd, want men ging er voor het gemak vanuit dat iemand gelovig is. Wij...ik werk in een uitvaartcentrum...doen dat zowiezo als we weten dat de overledene gelovig is , maar anders gaan de handen op elkaar. Soms ook langs het lichaam...we baren iemand op zoals de familie dat wilt. Als ze de eerste keer komen kijken vragen we of de opbaring naar wens is, of dat we iets moeten veranderen. Gelukkig heeft tegenwoordig de familie overal inspraak in, als de overledene dat zelf niet heeft vastgelegd voor die tijd.

Het is een gebruik om mensen op te baren met gevouwen handen, het gebeurt niet alleen bij christengelovigen. Er is echter geen voorschrift voor. De handen over elkaar zou ook kunnen. Of de armen naast het lichaam. Maar moslims worden bijv., in witte doeken gewikkeld, op hun rechterzij in de kist gelegd.

Van oorsprong is het in elkaar vouwen van de handen de christelijke gebedshouding. Er werd dan vaak ook een rozenkrans tussen de handen gedaan bij de katholieken. Veel mensen zijn niet meer religieus en de handen worden daarom niet meer in elkaar gevouwen, maar op elkaar gelegd. Zo is de associatie met het christendom verdwenen, maar is het nog wel het vertrouwde gezicht hoe iemand is opgebaard. Vergeet overigens niet dat er wereldwijd meer mensen níet met de handen gevouwen worden opgebaard/begraven dan wel.

Ik weet niet of ik gelijk heb, maar ik dacht dat dit gedaan werd om eventuele verkleuringen van de vingertoppen te maskeren. De handen wordt zó gelegd dat deze aan het zicht te onttrekken .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100