De steensoort speelt inderdaad een rol bij de kleur, maar is niet het enige dat meespeelt: De top van de toren is niet schoongemaakt, het lichtere deel eronder wel. Het was wel de bedoeling dat het bovenste deel gereinigd zou worden, maar na de val van een van de werklui is de schoonmaak stilgelegd in afwachting van verbeteringen in veiligheid. Toen die uitbleven - of erg lang op zich lieten wachten - was (door de steigerhuur en andere doorlopende kosten) het budget voor de schoonmaak op voordat het werk af was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zwarte kleur van het tweede achtkant van de toren is niet het gevolg van de torenbranden, maar is ontstaan doordat de daarvoor gebruikte Bentheimer zandsteen in de loop der jaren verkleurt.

Toegevoegd na 18 minuten:
In de middeleeuwen is in Europa enorm veel zandsteen verwerkt voor de kerkenbouw. De Bentheimer zandsteen is een lichtkleurige leem-zandsteen die gemakkelijk te bewerken is. Volgens het "Zandsteenbesluit" van 4 oktober 1951 mag zandsteen in Nederland niet meer bewerkt worden vanwege het silicosegevaar. Dit besluit steunt op de Silicosewet van 15 april 1951. Zandsteen
wordt alleen nog bij restauraties van gebouwen verwerkt. Meestal wordt het dan bij de groeve bewerkt.
Amadea