Dat is de Corna oftewel duivelsgroet .
De pink en wijsvinger blijven gestrekt, terwijl met de ringvinger, middelvinger en duim naarbinnen vouwt. Het gebaar stamt uit de tijd van de Oude Grieken en werd gebruikt om als symbool om het kwaad af te wenden of te geven (afhankelijk of je het geeft als eerste, of pas na ontvangst). Wanneer men in het moderne Italië of Spanje het corna-gebaar in de richting van iemand maakt, wil men hiermee zeggen dat de persoon wordt bedrogen door zijn of haar partner. Overigens is het gebaar in Italië strafbaar (boete ca. 50 euro).
President Giovanni Leone bezocht na een cholera-uitbraak een ziekenhuis in Napels om daar besmette patiënten te bezoeken. Hij schudde de handen van de patiënten, maar maakte met zijn linkerhand, die hij op zijn rug hield, het corna-gebaar (om het gevaar af te wenden). Hij dacht dat niemand het door zou hebben, maar alles werd vastgelegd door fotografen.
Premier Silvio Berlusconi maakte het corna-gebaar in de richting van Josep Piqué om hem duidelijk te maken dat hij werd bedrogen door zijn vrouw.
De Corna werd door Ronnie James Dio in Black Sabbath gebruikt als begroeting van zijn publiek. Sindsdien is dit symbool overgenomen en wijd gebruikt binnen de metal cultuur, maar ook tot ver daarbuiten. Ronnie James Dio zei dat hij het had meegekregen van zijn Italiaanse bijgelovige oma. De betekenis hierbinnen is geen vervloeking meer, maar wordt meer gezien als groet.
Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Corna"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat dit duidelijkheid geeft: http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-wijsvinger-pink-opsteekt.31516
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch het teken van de duivel, de hoorntjes op zijn kop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat betekent niets...de meisjes hebben hun handen verkeerd om................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gehorende hand of Corna (in het Nederlands de bokkegroet) is een vulgair gebaar dat met de vingers wordt gemaakt en in landen rond de Middellandse Zee wordt gebruikt. Dit is een bescherming symbool, het kan in de etalage hangen als een opgestopte handschoen om onheil af te weren (in Italie) of op de boeg van een schip zijn geschilderd. (Malta). Het gebaar stamt uit de tijd van de Oude Grieken en werd gebruikt om het kwaad af te weren. Wanneer men in het moderne Italië het corna gebaar in de richting van iemand maakt, wil men hiermee zeggen dat de persoon wordt bedrogen door zijn of haar partner.
Door invloed van de metal rock is het symbool ook een symbool voor de duivel geworden. Rond de Middellandse zee gebruikt met het ook vaak als sleutelhanger of sieraad.

met dank aan;

Heinpragt.com
symbolen en tekens betekenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Spanje betekent het dat je horens hebt ... oftewel dat je partner het met een ander heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Corna (Nederlands: hoorntje, bokkegroet) is een gebaar dat met de vingers wordt gemaakt (Mostrare le corna) en in landen rond de Middellandse Zee wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stelt inderdaad de Corna voor, de duivelsgroet.

Het zijn zo te zien 2 meisjes die de Japanse
Hangry and Angry nadoen.
Laatstgenoemden vormen sinds 2008 een popduo,
welke zich voordoen als katten met sadistische trekjes
en duivelse kanten.
Voor mij hoeft het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij _zijn_ 't Hangry en Angry :).
Oftewel de lieflijke Rika Ishikawa (rechts; donker haar) en nog iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgediept, Rubro! +1 :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, 'uitgediept' ... 't Staat gewoon onder in 't plaatje, die band naam ;).
Mensen, kinderen..

Kennen we Pharrel? N.E.R.D.?
Heel goed! Jonge hippe mensen die het imiteren.

Je gaat me niet vertellen dat de fotograaf z'n partner vreemdgaat en ze daarom op een kluitje met hun handen in deze positie staan.

Mode!