Van welk soort hout worden de meeste akoestische gitaren gebouwd?

Ik ben bezig gitaren te bouwen. Maar ik vroeg me af welke soort hout ik nodig heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik weet er helaas niet al te veel van maar het hout voor muziekinstrumenten noemt men toonhout (zie link), maar je kunt daar ook zelf onder verder zoeken.
Zo uit mijn hoofd weet ik dat ze dat o.a. verkopen bij Vox Humana in Vlaardingen (zie link).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk even bij de bron die ik erbij heb gedaan.. Daar vind je veel houtsoorten die je kan gebruiken voor gitaren.

De meest gebruikte zijn: Vurenhout, esdoorn en mahonie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voorkant ceder of spar,achterkant zijkant palissander.voor de hals en toets vaak palissander of rosewood.
11 jaar geleden
Er zijn een paar grove vuistregels om de klankkleur van een bepaalde houtsoort te kunnen voorspellen:

1. Lichte houtsoorten geven een snellere respons dan zware houtsoorten.
2. Lichte houtsoorten geven minder sustain dan zware houtsoorten.
3. Lichte houtsoorten geven de hoge tonen minder goed weer dan zware houtsoorten.
4. Zware houtsoorten geven hoge tonen beter, maar klinken minder warm.
5. Zware houtsoorten geven een minder snelle respons maar geven een betere sustain.