Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van welk soort hout worden de meeste akoestische gitaren gebouwd?

Ik ben bezig gitaren te bouwen. Maar ik vroeg me af welke soort hout ik nodig heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
650

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ik weet er helaas niet al te veel van maar het hout voor muziekinstrumenten noemt men toonhout (zie link), maar je kunt daar ook zelf onder verder zoeken.
Zo uit mijn hoofd weet ik dat ze dat o.a. verkopen bij Vox Humana in Vlaardingen (zie link).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk even bij de bron die ik erbij heb gedaan.. Daar vind je veel houtsoorten die je kan gebruiken voor gitaren.

De meest gebruikte zijn: Vurenhout, esdoorn en mahonie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voorkant ceder of spar,achterkant zijkant palissander.voor de hals en toets vaak palissander of rosewood.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Er zijn een paar grove vuistregels om de klankkleur van een bepaalde houtsoort te kunnen voorspellen:

1. Lichte houtsoorten geven een snellere respons dan zware houtsoorten.
2. Lichte houtsoorten geven minder sustain dan zware houtsoorten.
3. Lichte houtsoorten geven de hoge tonen minder goed weer dan zware houtsoorten.
4. Zware houtsoorten geven hoge tonen beter, maar klinken minder warm.
5. Zware houtsoorten geven een minder snelle respons maar geven een betere sustain.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding