Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de kenmerken van een monoloog?

ik moet een opdracht maken voor CKV maar ik heb geen flauw idee wat de kenmerken van een monoloog zijn? weten jullie het mischien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan beter als huiswerk een 'cursus wikipedia zoekfunctie gebruiken' doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Beerg wilde ik net vragen, leren ze op school niet 'opzoeken op internet'?? ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Als iemand in zijn eentje praat, en niemand anders.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bedankt,, maar die had ik zelf ook ook verzonnen.. er moeten echt meerdere kenmerken voor zijn maar ik vind het maar vaag :S
AWM
14 jaar geleden
Nee, echt niet. Dat is de kern.
Mono is één... (en loog komt ook van liegen...)

Dus dan is er eentje die (er liegt, oh) spreekt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een monoloog is alleenspraak; een betoog van één persoon die aan het woord is (en blijft). In een gesprek op een bijeenkomst betekent dit dat de andere leden niet aan het woord kunnen of mogen komen. Het is dus het tegengestelde van een dialoog.

Monoloog komt van het Grieks, waar μονος (monos) één en alleen betekent, en λογος (logos) woord of idee betekent. In het theater is het een toneeloptreden van één acteur binnen een toneelstuk. Daarvoor wordt vaak de term soliloque gebruikt.

De term 'monoloog' wordt eveneens gebruikt ter aanduiding van een 'monodrama', een toneelstuk voor slechts één acteur, zoals Samuel Becketts Krapp's Last Tape.

Wereldberoemd zijn onder meer de monologen van:

Hamlet (met het bekende "To be or not to be")
Macbeth
Prospero
Vaak moet je bij een auditie voor bijvoorbeeld een film of een toneelproductie een monoloog voordragen. Ook als je naar een toneelopleiding wilt moet je vaak een monoloog voordragen.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik vond mijn antwoord compacter...
Hier in staat de nodige informatie.


http://www.blancoregel.org/Editie1/Wereldje.html#Art1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Monologen schrijven is een manier om aan kinderen te vragen te schrijven op een manier alsof je iets vertelt.
De meeste monologen die de kinderen kennen zijn afkomstig van ouders of leerkrachten.
Degene die een monoloog houdt (of schrijft) verwacht geen antwoord van de lezer of luisteraar.
Het tegenovergestelde van een monoloog is een dialoog.
Het schrijven van een dialoog vereist meer inzicht van de kinderen,
ze moeten zich kunnen voorstellen hoe een ander ingaat op iets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding