Onlangs werd en verteld dat de voorspelling van de Mayas voor 21 december 2012 niet klopt omdat er nieuwe voorspellingen waren gevonden, hoe zit dit?

Wat is er precies gevonden en door wie was dat? Uit die nieuwe voorspellingen (geschriften, ik weet niet wat het precies waren) bleek dat 'de wereld niet vergaat op 21 december'wel zo prettig, maar dat hadden de Maya's ook niet gezegd; maar bleek er ook uit deze nieuwe geschriften dat er uberhaupt niks gebeurd op die dag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij waren ze gewoon opgehouden met tellen endie kalender
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn bescheiden mening is het beter je er niks van aan te trekken. Leef en wees op elk moment klaar om te sterven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen helemaal niet weten wat de maya's hebben gezegd ;-) Verder hield hun kalender op en nu bleek dat er oudere kalenders waren die gewoon doortelden met de volgende serie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die malloten waren toch in 1keer van de aard bodem verdwenen, misschien waren ze wel bezig met die kalender en als je ineens verdwijnt kun je die ook niet afmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat nu weer voor onzin, van de aardbodem verdwenen? Er leven nu nog afstammelingen van de Maya's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorspellingen blijven voorspellingen. Niemand weet wanneer de wereld zal vergaan. Dat hij zal vergaan, is voor mij zeker. Zoals hierboven al gezegd wordt; leef en wees elk moment klaar om te sterven. Je kunt bang zijn voor de laatste dag, voor de wederkomst, wanneer je daarin gelooft, maar je kunt net zo goed morgen een dodelijk ongeluk krijgen en dan houdt de wereld voor jou op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het einde van de mayakalender gaf enkel een voorspelling wanneer de huidige cyclus zou eindigen, er zouden dus wat veranderingen komen en we zouden een nieuwe cyclus ingaan (voor zover ik weet) dus ik maak me er zeer weinig zorgen over, (maar er staat wel een feestje in de planning, zodat als het klopt we iig een leuke laatste avond hadden :D)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het einde gaf helemaal geen voorspellingen aan. Het einde is gewoon het einde. Van een kalender welteverstaan. Daarna begint 'ie gewoon weer opnieuw. Alles wat er aan voorspellingen zou zijn, is verzonnen door anderen dan de Maya's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hele idee dat het einde van een kalender het einde van de wereld zou voorspellen is natuurlijk vreemd - wij worden toch ook niet allemaal hysterisch dat het eind van de wereld nadert als onze scheurkalender afloopt of we een nieuwe agenda moeten kopen?

Antwoorden (5)

Ze denken nu dat het niet waar is, omdat de maya's de schrikkeldagen niet meetelden, de wereld zou al 'vergaan' moeten zijn of veranderd zeggen ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorspelling dat de wereld vergaat is kort door de bocht gebaseerd op het idee dat de maya kalender op deze datum zou ophouden.

Recent zijn bewijzen gevonden dat ook de maya kalender nog wel even door gaat. We halen dus waarschijnlijk oud en nieuw gewoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij gaven de maya's zelf ook niet in geschriften aan dat de wereld op deze datum zou vergaan. Ook dat is interpratie geweest van een aantal mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Skepsis had hier in 2008 al een artikel over geschreven.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het NOS journaal van mei van dit jaar (2012) was een item waarin melding werd gedaan van de vondst van de oudste maya kalender. De berekeningen op die kalender lopen nog door tot 7000 jaar in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha khepput........
Gelukkig we hebben nog even. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord. Volgens mij was het ook zo dat de voorspelling ook niet was dat de wereld zou vergaan (dat hebben mensen er van gemaakt) maar dat we een nieuwe fase-tijdperk in zouden gaan. Ik vroeg me dus af of dat hele verhaal nu geschrapt kan worden. Of dat er wel degelijk iets veranderd op 21 december dit jaar, maar dat nu gezegd is dat alleen de wereld niet zal vergaan. Volg je het nog? Maar ik zal je link even lezen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Veel van zulke theorieën gaan ervan uit dat er in 2012 een grote verandering zal plaatsvinden in het bewustzijn van de mensheid of juist in de natuurlijke toestand van het universum'..dan bedoel ik dus (Wikepedia)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apestaartje: zweefdoenerij heet dat. Als je iets niet begrijpt, noem je het de komst van een nieuwe tijd. We zitten toch al sinds de jaren 60 te wachten op the dawning of the age of aquarius? Ik heb er nog weinig van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite hebben de mayas onderzocht of er wel iets verandert. Uit het artikel in de bron maak ik op dat ze juist tot de conclusie kwamen dat er ook niets verandert. Maar het antwoord op je vraag is dus dat ze een oudere kalender hebben gevonden die langer door gaat.
Zoals wij jaren, decennia, eeuwen en millennia kennen, kenden de Maya's benamingen voor nog langere periodes. Als ik het goed begrepen heb komt op 21 december zo'n langere periode ten einde. Waarom ze zo'n lange kijk op de tijd hadden weet ik niet meer, maar het komt erop neer dat er gewoon een cijfertje op de grote klok omslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mayas hebben nooit het einde van de wereld voorspelt, alleen het einde van een tijdperk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een nieuwe maja kalender gevonden die nog zo'n 400 jaar doorteld. Dus eigenlijk zeggen ze nu dat de wereld nu pas over 400 jaar vergaat.
Bronnen: