Esthetiek is een stelsel van opvattingen, geformuleerd vanuit de wetenschap, over wat objectief gezien mooi is.
Het woord is etymologisch verbonden met het Griekse aisthèma, en dat betekent: waarneming.
Amadea
11 jaar geleden
"Esthetiek is een wijsgerige discipline waarin vakfilosofen standpunten en argumenten over schoonheid en kunst definiëren en analyseren."

Wat vrij vertaald is het dus een filosofisch vakgebied (net als bijv. ethiek en retorica), waarin door filosofen wordt gesproken over schoonheid en kunst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Esthetisch is : 'de schoonheid betreffende', alles wat te maken heeft met mooi vinden.
.
En dat is dus precies waar de esthetiek (de 'leer van de schoonheid') zich mee bezighoudt : waarom vinden we bepaalde dingen wel of niet mooi, wat is mooi, wat is lelijk, welke factoren bepalen wat wij mooi of lelijk vinden.

Daarom zijn namelijk zowel natuurlijke / biologische als culturele invloeden van toepassing :

Een paar kleine voorbeelden over lichamelijke schoonheid:
Iemand die (genetisch) gezond is, zal vaak een symmetrisch lichaam / gezicht hebben, daarom vinden we dat mooi .
Een gezonde , vruchtbare vrouw heeft een taille-heup-ratio van 70 %, en daarom vinden we dat mooi.

Maar : in tijden van schaarste, is voldoende voedsel krijgen een prestigekwestie ; dan vinden we dik mooi. In tijden van overvloed is daar van afblijven een prestigekwestie ; dan vinden we dun mooi.

De esthetiek is de tak van wetenschap die dat soort dingetjes voor ons uitzoekt. Niet alleen over schoonheid in mensen, maar ook in de natuur, in kunst, in muziek, industriele vormgeving, wat je maar kunt bedenken.