Zijn er ook bepaalde kledingsvoorschriften bij en trouwdag in Duitsland?

Vrienden van mijn vriend gaan trouwen in duitsland en ik zoek een leuke jurk. Ik weet alleen niet of zij bepaalde regels hebben en dergelijke. Ik weet wel dat als zij op een verjaardag gaan dat de kleding heel anders is dan hier. Maar de bruid kan mij het niet echt uitleggen.. Wie weet het misschien wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Etiquette is eigenlijk in West-Europa hetzelfde. Ik zou echter geen Oranje-jurk aandoen voor de rest, kijk hier eens:

http://www.daarkomtdebruid.nl/dkdb/index.php?option=com_content&view=article&id=63&Itemid=72

http://www.gutefrage.net/frage/kleid-fuer-hochzeit-meiner-cousine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Net als in Nederland is het ook in Duitsland 100 % afhankelijk van wat het bruidspaar wil. e een vind het leuk als iedereen ('s avonds met name) in tenue de ville (of nog sjieker) komt, voor de ander casual kleding prima. Eén uitzondering : in spijkerbroek en t-shirt of andere 'echte vrijetijdskleding op een bruiloft (of verjaardag, of theater, of voorstelling, of restaurant) verschijnen, zal men in Duitsland uit respect voor de gastheer/vrouw inderdaad niet snel doen, of het moet een HELE nette spijkerbroek met een keurig overhemd zijn.

Wil het bruidspaar echt iets aparts (smoking, gala, rok, tenue de ville) dan zullen ze dat in de regel aangeven op de uitnodiging. Is dat niet het geval, dan is het aan jou. Met nette kleding overdag en wellicht nog net iets netter / sjieker 's avonds, zit je eigenlijk altijd goed. 99 van de 100 keer echter is het gewoon ' feestelijk gekleed' . Net als in Nederland.

En net als in Nederland zijn oudere mensen nog iets meer van de traditie dan jongeren, en is het ook een beetje afhankelijk uit wat voor ' milieu' je komt. Al je het bruidspaar kent, is het meestal niet zo moeilijk in te schatten of je niet uit de toon valt.

Natuurlijk kun je het - ook in Duitsland - helemaal volgens het boekje doen, maar zonder wat ruggespraak loop je dan toch het risico dat je het bruidspaar of - bijna net zo erg- de rest van de gasten zwaar overtroeft. Toch nog eens navragen dus voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zijn verjaardag afgelopen winter had ik te sjieke kleding aan vergeleken met de andere duitsers.... Dus vandaar, ik wil niet overdressed aankomen of te ordinair..