Een droogmakerij is een polder, maar niet elke polder is een droogmakerij. Eendroogmakerij was eerst een meer of drassig land terwijl een polder door geheel kunstmatige (dijken) waterkering wordt gemaakt. De waterstand van een polder ligt dan ook lager dan het gebied er omheen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Droogmakerij

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad, een droogmakerij is een polder maar niet iedere polder is een droogmakerij. Als je een samenvatting zoekt zou je eens kunnen kijken op http://www.scholieren.com/samenvatting/76908 daar staat een hele goeie samenvatting en daar staat ook een stukje over de polders en droogmakerijen Bronnen:
- http://www.scholieren.com/samenvatting/76908

Andere antwoorden (1)

"Een droogmakerij is een bemalen gebied (polder) dat van oorsprong een meer, een ander groot open water of drasland was. Aangezien een droogmakerij vrijwel volledig naar menselijk inzicht kon worden ingericht, is het een ultieme vorm van een cultuurlandschap. (...) Een droogmakerij is een vorm van landwinning die sinds de 16e eeuw wordt toegepast om een watergebied dat aan alle zijden wordt omgeven door land droog te leggen."

"Een polder is een door waterkeringen omgeven gebied waarvan de waterstand kunstmatig geregeld kan worden. De waterstand binnen de polder is hierdoor lager dan in het omliggende gebied. Polders worden in het algemeen doorkruist door watergangen. Voor de waterhuishouding is het noodzakelijk dat de sloten goed door kunnen stromen. Om hiervan zeker te zijn worden de sloten twee keer per jaar geschouwd: er wordt gecontroleerd of het water diep genoeg is en of er geen waterplanten in het water staan. Eigenaren van land grenzend aan water zijn verplicht om hun sloten te schouwen.
Een polder is een waterstaatkundige eenheid, dat wil zeggen dat het geen verbinding heeft met het buitenwater behalve via kunstwerken. Een poldermolen, gemaal (soms meerdere) of afwateringssluis regelt het polderpeil; via inlaten kan (vers) water worden binnen gelaten. Een polder is omgeven door een of meerdere waterkering(en).
In delen van een polder kan een hoger peil worden gehanteerd. Dit wordt geregeld met behulp van stuwen."