Komt van een populair karakter in een poppenkastspel uit de 17e eeuw: Hans Supp, die kennelijk zo gekleed was.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hansop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is ontwikkeld uit de naam van een 17e-eeuwse komische toneelfiguur en een daarnaar vernoemd type pop: ontleend aan de Duitse Hans Supp, wat een leenvertaling is van de Franse Jean Potage, eveneens een populaire toneelfiguur uit de zeventiende eeuw.
Amadea
12 jaar geleden
De 'Hansop' is een verbasterd woord voor ondergoed vaak uitgevoerd met het z.g. 'flapkruis'.....