Culturen over de hele wereld verschillen, maar klopt het dat over de hele wereld er 7 dagen in 1 week zitten? Hoe komt het dat dat zo is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De zevendaagse week is rond 2350 voor Christus door Koning Sargon 1 ingevoerd na de verovering van Ur en de andere steden van Sumerië, het huidige Irak. In Ur gebruikten de inwoners waarschijnlijk al veel eerder de week. De Sumerianen bedachten niet alleen de week, maar ook het uur van 60 minuten. Hun rekensysteem was niet gebaseerd op het tientallige stelsel, maar op het zestigtallig stelsel. Ze kozen zestig als basis getal omdat het deelbaar is door 2, 3, 4, 5, 6,10, 12, 15, 20 en 30. Waarom koos dit slimme volk dan voor het ondeelbare getal zeven als basis van de week?

In het oude Egypte en China waren 'weken' van tien dagen lang in gebruik. Dit is begrijpbaar. Mensen hebben tien vingers en niet zeven. Toch volgenden de Babyloniërs, de Grieken, de Romeinen, de Hindoestanen, de Moslims, China (zo'n duizend jaar geleden), de Europeanen en Amerikanen allemaal het voorbeeld van de Sumerianen. Het jaar, de dag, en (niet zo voor de hand liggend) de maand zijn natuurlijke tijdvakken. De week is een uitzondering. De vier fases van een maand zijn een benadering van de week, maar niet meer dat dat. Elke berekening hierop gaat de mist in omdat de maan ronddraait in 29½ en niet 28 dagen.

De Sumeriers hadden betere redenen om zeven die kiezen. Ze aanbaden de zeven goden, planeten, die ze konden zien aan de hemel. Ze noemden de dagen van de week naar deze goddelijke planeten. Zeven was voor Sumeriers een zeer speciaal getal, maar de zevende dag was niet heilig. In tegendeel, het vertegenwoordigde gevaar en duisternis. Het was erg gevaarlijk om iets te doen op zo'n dag. Daarom werd het een dag van rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik echt nooit geweten! Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetten van de Sumeriërs werken nog steeds door, tot in onze tijd. Een regel uit hun 12-delige typologie is bijvoorbeeld dat de kans om op of nabij de geboortedatum te overlijden toeneemt met de leeftijd. Met een sterke stijging na de gemiddelde leeftijd. Ik heb die regel onderzocht aan de hand van overlijdensregisters van een grote gemeente, Zaanstad. Het klopte in grote lijnen, de kans steeg naar grofweg 25%.
Voorwaarde bleek dat een aanwezige levensbedreigende ziekte of aandoening een voorwaarde is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Konden ze *zeven* planeten zien? Even aannemend dat ze de aarde niet meetelden, dan zouden ze dus Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus hebben gezien. Volgens mij waren Uranus en Neptunus destijds niet bekend, omdat je ze zonder telescoop niet kunt zien. Zouden ze de zon en de maan ook als planeet hebben gezien? Dat is de enige manier die ik kan bedenken om toch tot zeven te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het begin van de telling waren er maar 10 maanden. is nog te horen aan oktober, staat voor 8. november (nuevo) betekend 9. en december (diez) betekend 10.
februari en juli zijn er laten bij gekomen.