Wat kun je met die plastic dingetjes die je krijgt bij een canvas schilderdoek?

Als je een klein blanko canvasdoek koopt, krijg je er van die plastic dingetjes bij. Maar ik heb nog niet ontdekt waar die voor nodig zijn. Ik zie wel inkepingen in het hout aan de achterkant waar ze in zouden passen. Maar dat lijkt me niet echt en nuttige toevoeging. Kan iemand me vertellen waar ze voor zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je zelf doek spant op spielatten (die samen een spieraam maken) kun je na het opspannen het doek strakker spannen met behulp van spietjes, die je in de hoeken slaat. Daardoor gaan de haakse hoeken iets uit elkaar en zo staat het doek strakker. Mijn ervaring is dat die plastic dingetjes niet werken omdat bij zo'n voorgespannen doekje het spieraam aan elkaar gelijmd is.En het komt voor dat als je die plastic dingetjes in de hoeken duwt , ze er door de zijkant van het doekje uitkomen. Dus gebruik die dingen maar niet.

Ze zijn voor die inkepinkjes om het doek enigszins te verstevigen. Bij de kleinere doeken is het niet echt nodig. Bij de grote misschien ook niet, moet je gewoon even bekijken of je het nodig vindt

Ze zijn bedoeld om aan de achterkant in de hoeken te tikken, om het doek op spanning te brengen. Na beschilderen kan door nat worden de spanning wat minder worden.. Dan kan dit hiermee hersteld worden. Toegevoegd na 2 uur: Kijk maar eens op dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=IgGC9XXI3N8 Helemaal aan het einde zie je hoe ze die dingetjes in de hoeken doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100